MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Statut miasta Jaworzno: radni prezydenckiej koalicji zmienili jego zapisy

Anna Zielonka
Prezydencka koalicja zapragnęła zmian w statucie miasta, bo rozwiązania opozycji jej nie leżały. W projekcie uchwały do zmiany wyznaczyło kilkanaście punktów, m.in. dot. obrad Rady Miejskiej.

Rozwiązania w statucie miasta, które wprowadziła poprzednia jaworznicka Rada Miejska nie podobały się prezydenckiej koalicji na tyle, że radni z klubów Jaworzno Moje Miasto i Prawo i Sprawiedliwość postanowili poprawić ten dokument ponownie. Do zmiany zaproponowali kilkanaście punktów statutu. Projekt poparło 12 radnych, przeciw zagłosowało 8, a 1 wstrzymał się od głosu.

Według projektu, nowe brzmienie ma zyskać np. par. 12 ust. 9 otrzymuje nowe brzmienie, w którym nie ma już zapisu o tym, że do wyłącznej właściwości RM należy ustalanie zakresu działania osiedli, zasad przekazywania im składników mienia i środków budżetowych. Zamiast tego zaproponowano zapis, że do RM należy „ustalenie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki”.

W par. 13 pkt. 2 zostały z kolei uszczegółowione zadania RM, a w par. 23 usunięto zapis, że komisja RM obraduje w obecności co najmniej połowy swojego składu. W nowym par. 26b pojawia się też zupełnie nowy pkt. 3, który mówi o tym, że „posiedzenia komisji są rejestrowane za pomocą urządzenia elektronicznego”. Prezydencka koalicja dodała też, w par. 40 pkt 1, zapis o tym, że radni otrzymują projekty uchwał drogą elektroniczną.

Kolejna nowość (par 43 ust. 6) dotyczy tego, że RM może wprowadzać zmiany w porządku obrad tylko w punkcie sesji: „Otwarcie sesji i ustalenie porządku obrad.” A w par. 46 ust. 6 stoi, że w uzasadnionych przypadkach przewodniczący może poddać pod głosowanie wniosek o wycofanie projektu uchwały z porządku obrad w dowolnym czasie trwania sesji.

Spore zmiany, które nie podobają się wszystkim mieszkańcom (piszemy o tym na str.1) dotyczą porządku obrad. Koalicja zaproponowała, aby przeobrażeniu uległ punkt dot. wniosków mieszkańców. Teraz to przewodniczący RM ma informować radę o takich wnioskach.

JMM i PiS postanowiły też zmodyfikować ustalony w minionej kadencji przez kluby PO, WDJ i SDJ czas wystąpień osób na sesjach. Według nowej propozycji, radni (bez różnicy, czy to zwykli członkowie rady czy przewodniczący klubów lub komisji) mogą wypowiadać się dwa razy po 3 min. w danym punkcie. Tyle samo czasu mają na interpelacje i wnioski (do tej pory 5 min.), a prezydent i jego pracownicy mają znów nieograniczony czas (poprzednia rada ograniczyła go do 5 minut).

Zmiany do Statutu Miasta Jaworzna

Postanowienia ogólne
- § 1 otrzymuje nowe brzmienie: „ Ilekroć w Statucie Miasta Jaworzna jest mowa o :
1. „Statucie”– należy przez to rozumieć Statut Miasta Jaworzna,
2. „Mieście” - należy przez to rozumieć Jaworzno miasto na prawach powiatu,
3. „Radzie” - należy przez to rozumieć Radę Miejską w Jaworznie,
4. „Radnym” - należy przez to rozumieć radnego Rady Miejskiej w Jaworznie,
5. „Przewodniczącym” - należy przez to rozumieć odpowiednio Przewodniczącego
Rady lub Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Jaworznie prowadzącego obrady,
6. „sesji” - należy przez to rozumieć sesję Rady Miejskiej w Jaworznie,
7. „klubie” - należy przez to rozumieć klub radnych Rady Miejskiej w Jaworznie,
8. „komisji” - należy przez to rozumieć komisję Rady Miejskiej w Jaworznie,
9. „Prezydencie” - należy przez to rozumieć Prezydenta Miasta Jaworzna,
10. „Urzędzie” - należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Jaworznie,
11. „Biurze Rady Miejskiej” - należy przez to rozumieć Biuro Rady Miejskiej w Jaworznie.”

- § 2 otrzymuje nowe brzmienie: 1. Mieszkańcy miasta Jaworzna, zwanego dalej miastem tworzą z mocy prawa lokalną wspólnotę samorządową. 2. Terytorium miasta obejmuje obszar 152,2 km2 a granice miasta przedstawia ilustracja graficzna stanowiąca załącznik Nr 1 do Statutu.

- w § 3 ust. 7 otrzymuje nowe brzmienie: 7. Dni Jaworzna organizowane są w II kwartale roku. Termin wyznacza Prezydent Miasta w drodze zarządzenia. Jawność działania

- § 9 ust. 3 otrzymuje nowe brzmienie: 3. Jawność organów Miasta obejmuje prawo obywateli do uzyskania informacji, wstępu na sesje rady i posiedzenia komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów i nagrań z obrad sesji Rady Miejskiej i z posiedzeń Komisji. Rada Miejska - postanowienia ogólne

- w § 12 pkt 4 otrzymuje nowe brzmienie: 4) powoływanie i odwoływanie Skarbnika Miasta, który jest głównym księgowym budżetu na wniosek Prezydenta.

- w § 12 pkt 9 otrzymuje nowe brzmienie: 9) ustalenie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki.
Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr .................... Rady Miejskiej w Jaworznie z dnia .................... 2016r.
Id: F7EA44F6-48A0-49D2-8F88-713784CF7AA6. Projekt Strona 2

- w 12 pkt 20 otrzymuje nowe brzmienie: 20) tworzenie jednostek pomocniczych

- w § 13 ust. 2 otrzymuje nowe brzmienie: 2. Rada rozstrzyga wszystkie sprawy należące do jej kompetencji podejmując uchwały lub zajmuje stanowiska, niewywołujące skutków prawnych jak w szczególności: - oświadczenia, - deklaracje, - opinie, - apele.

- po § 17 dodaje się § 17a w brzmieniu: „Dla nadania odpowiedniego wyrazu wydarzeniom szczególnej rangi, wręczenia odznaczeń, nadawania tytułów honorowych, wyróżnień Przewodniczący może zwołać uroczystą sesję Rady, z tym, że porządek obrad tej sesji obejmuje wyłącznie realizację celu jej zwołania”.

- po § 17a dodaje się § 17b w brzmieniu: „Rada obraduje na sesjach zwyczajnych i nadzwyczajnych zwołanych przez Przewodniczącego”. Komisje Rady

- w § 21 dodaje się ust. 6, 7, 8 w brzmieniu: 6. Radny staje się członkiem komisji po złożeniu pisemnego oświadczenia o gotowości podjęcia prac w danej komisji i powołaniu go w skład komisji przez Radę. 7. 1) Przewodniczącego i zastępcę przewodniczącego komisji wybiera się spośród radnych, członków danej komisji. 2) Rada zatwierdza wybór przewodniczącego i zastępcy przewodniczącego komisji w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów. 3) Pierwsze posiedzenie komisji Rady zwołuje i prowadzi, do czasu wyboru Przewodniczącego komisji, Przewodniczący Rady. 8. Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.

- w § 23 ust. 1 otrzymuje nowe brzmienie: 1. W posiedzeniach komisji, oprócz jej członków, mogą także uczestniczyć: Przewodniczący Rady, radni nie będący członkami komisji, Prezydent oraz zainteresowane osoby bez prawa głosowania.

- w § 23 ust. 2 - skreśla się

- po § 26 dodaje się § 26a w brzmieniu: „O posiedzeniu komisji powinno się powiadamiać radnych 7 dni przed ustalonym terminem obrad. Porządek obrad, projekty uchwał i niezbędne materiały związane z przedmiotem obrad przekazuje się radnym drogą elektroniczną. Uznaje się, że materiały przesłane drogą elektroniczną są dostarczone z dniem ich wysłania do radnego.”

- po § 26a dodaje się § 26b w brzmieniu: 1. Z posiedzenia komisji Biuro Rady Miejskiej sporządza następujące dokumenty: 1) protokół z przebiegu posiedzenia, który podpisuje prowadzący posiedzenie, 2) wnioski, pisma i opinie kierowane do Prezydenta Miasta. 2. Do protokołu dołącza się komplet rozpatrywanych materiałów, projekty opracowanych uchwał oraz listę obecności radnych. Protokół winien być sporządzony w terminie 14 dni roboczych od dnia posiedzenia komisji i wyłożony do wglądu radnym w Biurze Rady Miejskiej. Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu w terminie 3 dni przed kolejnym posiedzeniem
Id: F7EA44F6-48A0-49D2-8F88-713784CF7AA6. Projekt Strona 3
komisji, o których uwzględnieniu decyduje przewodniczący komisji, po wysłuchaniu nagrania z posiedzenia komisji. W przypadku sporu rozstrzyga komisja. Protokół z posiedzenia komisji zostaje przyjęty na następnym posiedzeniu przez aklamację. Po podpisaniu protokół jest zamieszczany w Biuletynie Informacji Publicznej miasta Jaworzna. 3. Posiedzenia Komisji są rejestrowane za pomocą urządzenia elektronicznego.

- po § 26b dodaje się § 26c w brzmieniu: Protokół z komisji powinien zawierać: - numer i datę, - godzinę rozpoczęcia i zakończenia obrad, - liczbę radnych biorących udział w posiedzeniu, - odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej komisji, - porządek obrad, - zwięzły opis przebiegu obrad, - treść zgłoszonych i przyjętych wniosków, - treść zgłoszonych oświadczeń radnych, - imię i nazwisko radnych nie biorących udziału w posiedzeniu, - przebieg głosowań w zakresie sporządzania wniosków i opinii komisji, projektów uchwał
będących przedmiotem sesji Rady, - podpis przewodniczącego komisji i osoby sporządzającej protokół, - załącznik w postaci nagrania z przebiegu obrad. Komisja Rewizyjna

- w § 27 w ust. 2 słowa „wiceprzewodniczącego Rady” zastąpić słowami „wiceprzewodniczących Rady”.

- § 29 ust. 2 otrzymuje nowe brzmienie: 2. W celu przeprowadzenia czynności kontrolnych przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyznacza zespół kontrolny składający się z członków komisji. Przewodniczący Rady udziela członkom zespołu pisemnego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli określając w nim zakres kontroli.

- § 29 ust. 3 otrzymuje nowe brzmienie: 3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej na 3 dni przed przeprowadzeniem kontroli zawiadamia na piśmie podmiot podlegający kontroli o zakresie, terminie kontroli, a także o składzie zespołu kontrolnego.

- w § 29 w ust. 4 słowa „kierownik kontrolowanej jednostki” zastąpić słowami „podmiotowi podlegającemu kontroli”. Radni - § 35 ust. 3 otrzymuje brzmienie: 3. Odmowa złożenia ślubowania powoduje wygaśnięcie mandatu radnego.

- § 36 otrzymuje nowe brzmienie: Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady i komisji oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.
Id: F7EA44F6-48A0-49D2-8F88-713784CF7AA6. Projekt Strona 4

Przygotowanie sesji Rady
- § 40 otrzymuje nowe brzmienie: 1. O sesji powiadamia się radnych najpóźniej 7 dni przed ustalonym terminem obrad. Zawiadomienie wraz z porządkiem obrad, projektami uchwał i niezbędnymi materiałami związanymi z przedmiotem sesji Rady przekazuje się radnym drogą elektroniczną. Uznaje się, że materiały przesłane drogą elektroniczną są dostarczone z dniem ich wysłania do radnego. 2. W przypadku sesji nadzwyczajnej dokumenty sesyjne przekazuje się drogą elektroniczną w terminie 3 dni przed dniem rozpoczęcia sesji nadzwyczajnej. 3. Materiały na sesję poświęconą uchwaleniu budżetu oraz rozpatrzeniu sprawozdania z wykonania budżetu przekazuje się radnym na co najmniej 14 dni przed sesją. 4. Zawiadomienie powinno zawierać: - miejsce, datę i godzinę rozpoczęcia sesji, - porządek obrad.

Obrady
- w § 43 ust. 6 otrzymuje nowe brzmienie: Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady tylko w punkcie sesji: „Otwarcie sesji i ustalenie porządku obrad.”

- w § 43 dodaje się ust. 6 a w brzmieniu: „W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący Rady ma prawo postawić pod głosowanie wniosek o wycofanie projektu uchwały z porządku obrad w dowolnym czasie trwania sesji. Rada rozstrzyga o wycofaniu projektu uchwały z porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady".

- w § 43 ust. 7 otrzymuje nowe brzmienie: Porządek obrad sesji powinien zawierać: 1) przedstawienie porządku obrad, 2) przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji, 3) rozpatrzenie projektów uchwał, 4) sprawozdanie Prezydenta Miasta z wykonania uchwał, 5) informację o zarządzeniach wydanych przez Prezydenta Miasta i o innych istotnych sprawach dla miasta, 6) interpelacje, wolne wnioski i informacje radnych, 7) informację Przewodniczącego Rady Miejskiej o wnioskach mieszkańców.

- w § 43 po ust. 7 dodaje się ust. 7a w brzmieniu: Porządek obrad sesji nadzwyczajnej może nie zawierać spraw, o których mowa w ust. 7 pkt 2, 4, 5, 6, 7.

- w § 43 po ust. 8 dodaje się ust. 8a w brzmieniu: 8a. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie posiedzenia, Przewodniczący Rady przerywa sesję i jeżeli nie można w czasie 15 minut uzupełnić quorum, wyznacza nowy termin tej samej sesji.

- w § 43 ust. 9 otrzymuje nowe brzmienie: W protokole z obrad Rady odnotowuje się przerwanie obrad, o których mowa w ust. 8, 8a, imiona i nazwiska radnych nieobecnych oraz radnych, którzy opuścili obrady powodując brak quorum.
Id: F7EA44F6-48A0-49D2-8F88-713784CF7AA6. Projekt Strona 5

- § 44 ust. 1 otrzymuje nowe brzmienie: Przewodniczący Rady prowadzi obrady zgodnie z porządkiem obrad, czuwa nad ich sprawnym przebiegiem, merytoryczną dyskusją, formą, czasem wystąpień poszczególnych radnych.

- § 45 otrzymuje nowe brzmienie: 1. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego lub osób uczestniczących w sesji zakłóca porządek obrad lub powagę sesji, Przewodniczący Rady może odebrać głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole sesji. 2. Przepis ust.1 stosuje się odpowiednio do osób uczestniczących w sesji Rady. 3. Przewodniczący po uprzednim zwróceniu uwagi, może nakazać opuszczenie sali obrad Rady osobom spoza Rady, które swoim zachowaniem zakłócają porządek obrad lub naruszają powagę sesji.

- § 46 otrzymuje nowe brzmienie: 1. Przy rozpatrywaniu projektów uchwał Przewodniczący może udzielić głosu projektodawcy, po czym otwiera dyskusję, udzielając głosu radnym w kolejności zgłoszeń. 2. Przewodniczący udziela radnym głosu poza kolejnością dla zgłoszenia wniosku formalnego, którego przedmiotem mogą być sprawy: 1) stwierdzenie quorum, 2) zakończenie dyskusji, 3) przerwa w obradach, 4) przeliczenie głosów. 3. Przewodniczący może udzielić głosu poza kolejnością zgłoszeń mówców jeżeli konieczność zabrania głosu wiąże się bezpośrednio z głosem przedmówcy. W czasie dyskusji nad danym punktem porządku obrad Radni oraz Prezydent mogą zgłosić wypowiedź ad vocem dwukrotnie. Czas trwania wypowiedzi ad vocem nie może przekroczyć 1 minuty. 3a.Nad wnioskiem formalnym nie przeprowadza się dyskusji. Rada głosuje złożony wniosek formalny zwykłą większością głosów. 4. Radni mogą zabrać głos w sprawie będącej przedmiotem obrad dwukrotnie z ograniczeniem czasowym wystąpienia do 3 minut każde.
4a. Jeżeli nie ma kolejnych zgłoszeń do dyskusji, Przewodniczący zamyka dyskusję. 5. Po wyczerpaniu dyskusji nad daną sprawą i zgłoszeniu ewentualnych poprawek Przewodniczący może udzielić głosu projektodawcy uchwały, w celu udzielenia odpowiedzi na poruszane w dyskusji tematy.
5a. Przewodniczący może poza kolejnością udzielić głosu biorącym udział w sesji: - przedstawicielom administracji rządowej, - parlamentarzystom, - przedstawicielom innych organów samorządu terytorialnego, - Prezydentowi oraz osobom upoważnionym przez Prezydenta, - osobom zaproszonym w związku z określonym punktem porządku obrad. 6. Czas wystąpień radnych w punkcie „interpelacje, wolne wnioski i informacje radnych” o którym mowa § 43 ust. 7 pkt 6 ograniczony jest do 3 minut.

- § 49 otrzymuje nowe brzmienie: "Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady, który przewodniczył obradom".

- w § 50 ust. 2 otrzymuje nowe brzmienie: 2. "Uchwały Rady ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady w Biurze Rady Miejskiej".

- w § 52 ust. 5 otrzymuje nowe brzmienie: 5. "Wyniki głosowania odnotowuje się w protokole sesji poprzez załączenie wydruku z kartami z głosowań".
Id: F7EA44F6-48A0-49D2-8F88-713784CF7AA6. Projekt Strona 6
- § 55 otrzymuje nowe brzmienie: 1. Z każdej sesji sporządza się protokół stanowiący zapis przebiegu obrad i podejmowanych rozstrzygnięć. 2. Protokół powinien zawierać: 1) numer i datę, miejsce odbywania się sesji Rady, 2) godzinę rozpoczęcia i zakończenia posiedzenia, 3) liczbę radnych obecnych na sesji, 4) imię i nazwisko przewodniczącego obrad, 5) stwierdzenie prawomocności obrad, 6) imiona i nazwiska nieobecnych radnych, 7) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji, 8) porządek obrad, 9) treść zgłoszonych i przyjętych wniosków, 10) treść zgłoszonych pisemnych oświadczeń radnych, 11) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów za, przeciw,wstrzymujących się i dołączenie wydruków kart imiennego głosowania, 12) tytuły i numery podjętych uchwał, 13) zwięzły przebieg obrad, a mianowicie odnotowanie nazwisk radnych, którzy występowali w poszczególnych punktach porządku obrad wraz z podaniem przedziału czasowego wystąpień radnych, 14) podpis przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół, 15) załącznik w postaci nagrania z przebiegu obrad.

- w § 55 ust. 3 – wykreśla się słowa: „usprawiedliwienie osób nieobecnych”

- w § 55 dodaje się ust. 3a w brzmieniu: 3a. "Sesje Rady powinny być transmitowane na żywo poprzez internet".

- § 55 ust. 5 otrzymuje nowe brzmienie: 1. Protokół sporządza się w ciągu 14 dni roboczych od dnia posiedzenia Rady i wyłożony jest do wglądu radnych w Biurze Rady. 2. Poprawki i uzupełnienia do protokołu powinny być wnoszone przez radnych do Przewodniczącego Rady nie później niż 2 dni przed kolejną sesją. O uwzględnieniu poprawek i uzupełnień rozstrzyga Rada. 3. Protokół z poprzedniej sesji Rady jest przyjmowany bez głosowania na następnej sesji. 4. Protokół po podpisaniu przez przewodniczącego obrad jest zamieszczany w Biuletynie Informacji Publicznej miasta Jaworzna.

Interpelacje radnych - § 57 otrzymuje nowe brzmienie: 1. Prawo do zgłaszania interpelacji przysługuje radnym. 2. Interpelacje składa się w sprawach związanych z : 1) realizacją uchwał Rady, 2) wykonywaniem zadań przez Prezydenta Miasta i miejskie jednostki organizacyjne, 3) istotnymi dla miasta problemami o charakterze publicznym. 3. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytanie. 4. Interpelacje mogą być składane na sesjach oraz w okresach między sesjami. 5. Interpelacje kierowane są do Prezydenta Miasta. 6. Czas wystąpień nie może przekraczać 3 minut. 7. Radny w punkcie interpelacje może zabrać głos 1 raz. 8. Prezydent udziela odpowiedzi na interpelację w terminie 21 dni od daty jej złożenia. 9. Biuro Rady Miejskiej prowadzi zbiór interpelacji i odpowiedzi na interpelacje.
Id: F7EA44F6-48A0-49D2-8F88-713784CF7AA6. Projekt Strona 7

Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej o wnioskach mieszkańców - dodaje się § 57a w brzmieniu: 1. Wnioski mieszkańców są składane do Przewodniczącego Rady Miejskiej w formie pisemnej do 3 dni przed sesją Rady Miejskiej. 2. Przewodniczący Rady Miejskiej na sesji w punkcie „Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej o wnioskach mieszkańców” informuje o wnioskach złożonych przez mieszkańców. Prezydent Miasta - w § 59 ust. 2 otrzymuje nowe brzmienie: 2. "Odmowa złożenia ślubowania powoduje wygaśnięcie mandatu Prezydenta".
- § 63 - skreśla się - § 64 - skreśla się

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jaworzno.naszemiasto.pl Nasze Miasto