Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Fabryka Izery w Jaworznie będzie w pełni zdigitalizowana. Co to oznacza? Będzie ultranowocześnie

Barbara Romańczuk
Barbara Romańczuk
Wdrożenie standardów Geely w planowanej fabryce produkującej polskie samochody elektryczne pod marką Izera umożliwi wprowadzenie kontroli jakości na każdym etapie produkcji. Wykorzystanie inteligentnych technologii opartych na 5G, internecie rzeczy oraz analizie big data zagwarantuje, że finalny produkt będzie osiągał najwyższe standardy doskonałości.

Od jesieni ubiegłego roku trwa owocna kooperacja ElectroMobility Poland (EMP), będącej właścicielem marki Izera, z wpływowym chińskim liderem w dziedzinie pojazdów elektrycznych, firmą Geely. W ramach tej współpracy szczególne zaangażowanie przejawia się w rozwoju marki Zeekr, będącej jednym z flagowych projektów realizowanych przez chińskiego partnera. Cennym aspektem jest adaptacja standardów produkcyjnych Zeekr do procesów w fabryce Izery, usytuowanej w sercu Śląska, konkretnie w Jaworznie.

Geely oraz inni chińscy producenci samochodów odrobili swoją pracę domową i są teraz w światowej czołówce, jeśli chodzi o produkcję oraz jakość wykonywanych pojazdów - mówi Paweł Kwaśniak, kierownik ds. inżynierii nadwozi ElectroMobility Poland.

Zakłady Geely są ultranowoczesne i w pełni zautomatyzowane. Dobrym przykładem jest fabryka aut Zeekr mieszcząca się w Hangzhou Bay.

Jest w pełni zdigitalizowana, na bieżąco możemy śledzić procesy produkcyjne, dostawy materiałów do linii, weryfikować jakość produktu - mówimy tu o parametrach związanych z geometrią nadwozia, jakością lakieru czy na bieżąco śledzonymi parametrami procesu produkcyjnego dla każdego pojazdu - opowiada Cyprian Gronkiewicz, dyrektor ds. uruchomienia produkcji ElectroMobility Poland.

Standardy najwyższej jakości

Chińscy partnerzy ElectroMobility Poland (EMP) jednoznacznie podkreślają, że wdrożone w fabrykach Geely standardy produkcji stanowią znaczący krok naprzód w porównaniu do tych, które obecnie dominują w branży motoryzacyjnej."Na szeroką skalę stosujemy internet rzeczy, systemy rozpoznawania wizyjnego, rozszerzoną rzeczywistość. Monitorujemy produkcję w czasie rzeczywistym obserwując cyfrowy odpowiednik linii, a zebrane w ten sposób dane przetwarzamy w chmurze, co gwarantuje odpowiednią wydajność całości procesu” - mówi Hui Yang, director of manufacturing, Zeekr Intelligent Technology.

Dane pozyskane w ten sposób są poddawane analizie, co otwiera drogę do optymalnego planowania oraz realizacji procesów produkcyjnych.

Wszystkie standardy, które Geely wdraża w swoich zakładach będą również zaimplementowane w Polsce - mówi Cyprian Gronkiewicz.

Współpracując z Geely, ElectroMobility Poland skoncentrowało się na adaptacji procesów produkcyjnych, które odzwierciedlają te obecnie wykorzystywane w chińskiej fabryce Zeekr. To właśnie dzięki temu dostosowaniu możliwe jest uniknięcie potencjalnych opóźnień w produkcji.

W procesie tłoczenia, poprzez pełną automatyzację realizujemy w 100 proc. harmonogram produkcji, co pozwala nam maksymalnie zminimalizować pośrednie zapasy i w odpowiednim czasie wytwarzać odpowiednie komponenty - mówi Yang.

Automatyzacja produkcji stanowi fundament działania. W fabryce w Hangzhou, gdzie pracuje 800 robotów, udało się zautomatyzować aż 80 procent procesu spawania: "Także w dziedzinie logistyki, stosujemy 100 proc. automatycznego, bezzałogowego dostarczania komponentów na linię, aby osiągnąć nasz cel - wydział spawalni działa w pełni bez zaangażowania ludzi” - mówi dyrektor fabryki Zeekr".

Dzięki zbieraniu i analizowaniu danych z całego procesu produkcyjnego, da się szybko reagować na odchylenia od normy i je usuwać.

Zastosowanie tych rozwiązań spowoduje, że każdy samochód będzie powtarzalny, a tym samym jego jakość będzie na tym samym, wysokim poziomie - podkreśla Cyprian Gronkiewicz.

Izera autem idealnym?

Czy Izera będzie idealnym autem?

Wszyscy dążymy do ideału, ale - jak wiemy - ideałów nie ma, natomiast możemy się do niego bardzo zbliżyć - mówi Paweł Kwaśniak.

Jego zdaniem, automatyzacja i ciągła kontrola procesu prowadzą do konsekwentnej powtarzalności w obszarze spasowania nadwozia oraz deski rozdzielczej, co będzie zauważalne dla klienta już na pierwszy rzut oka.

Mówimy tutaj też o częściach otwieranych, czyli drzwiach, klapach, które muszą mieć idealne szczeliny dookoła, nie może być tam rozbieżności. Nie może być różnicy między tylnymi drzwiami, a przednimi. Chodzi o to, żeby wywołać u klienta efekt >>wow<<, kiedy podchodzi do samochodu - zaznacza Paweł Kwaśniak.

Nie przeocz

Zobacz także

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jaworzno.naszemiasto.pl Nasze Miasto