Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Centrum Jaworzna bez samochodów? Tak, ale jednak nie w tym roku!

Anna Zielonka
Co z testami planowanej organizacji ruchu w centrum Jaworzna, polegającej na odebraniu kierowcom możliwości przejazdu krótkim odcinkiem ulicy Grunwaldzkiej? Zmiana miała przecież nastąpić w czerwcu. Tak przynajmniej deklarowali urzędnicy. Testy jednak się nie rozpoczęły. Dlaczego?

- Przesunęliśmy wszystko w czasie - tłumaczy Tomasz Tosza z Wydziału Inwestycji Miejskich Urzędu Miejskiego w Jaworznie. - Do tematu uspokojenia ruchu wrócimy po przebudowie centrum przesiadkowego, którą planujemy w 2017 i 2018 roku -dodaje.

Przypomnijmy. W październiku ubiegłego roku pracownicy jaworznickiego magistratu poinformowali, że na kilkusetmetrowym odcinku ulicy Grunwaldzkiej, czyli jednej z głównych miejskich ulic, na odcinku od ronda WOŚP do skrzyżowania z ul. Mickiewicza, już niedługo będą mogły poruszać się jedynie autobusy, rowery, taksówki oraz służby ratownicze i miejskie. Pozostali kierowcy zostaną skierowani na alternatywne drogi (zmiany oznaczałyby, że aby przedostać się z jednej części centrum do drugiej, kierowcy będą musieli skręcać na Trasę Śródmiejską lub ulicę Rzemieślniczą). Magistrat tłumaczył, że chodzi o uspokojenie ruchu i oddanie centrum pieszym i rowerzystom. Powoływał się przy tym na przykłady z miast Zachodu, gdzie podobne przedsięwzięcia spodobały się mieszkańcom dużych metropolii. Tymczasem plany UM wywołały duże emocje u samych jaworznickich kierowców, którym zdaniem planowane zmiany utrudnią im życie. Na nową organizację ruchu nie zgadzała się także firma PA Nova, właścicielka galerii Galena.

- Dla nas to duże nieporozumienie, bowiem uważamy, że układ dróg w śródmieściu nie jest dostosowany do przerzucenia ruchu poza ścisłe centrum. Sama przejechałam się wąskimi uliczkami nad rynkiem. Jestem przekonana, że kierowcy po prostu zaczną omijać centrum - stwierdziła wtedy Ewa Bobkowksa, prezeska PA Nova.

Zdaniem urzędników, te trudności znikną po otwarciu budowanej właśnie Obwodnicy Północnej Jaworzna. A same zmiany na Grunwaldzkiej wprowadzą dopiero po przebudowie centrum przesiadkowego, właśnie na odcinku od ronda do ul. Mickiewicza. Powstanie tam tzw. Centrum Integracji Transportu. W miejscu obecnych wiat przystankowych pojawi się dworzec o nazwie Przystanek Jaworzno, składający się z dwóch niewielkich budowli - większych niż dotychczas wiat autobusowych. Powstaną tam kiosk, kawiarenka, toalety, punkt usługowy. Będzie też dodatkowa funkcja systemu dynamicznej informacji pasażerskiej o przesiadkach w miejscach docelowej podróży autobusów międzymiastowych. Plany przewidują też przebudowę parkingu samochodowego przed halą widowiskowo-sportową i budowę zadaszonego parkingu dla rowerów. Inwestycja może kosztować nawet 25 milionów złotych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jaworzno.naszemiasto.pl Nasze Miasto