Wjazd do centrum Katowic powinien być płatny? Mamy argumenty "za". Popierasz?

JP
Czy wjazd do centrum Katowic powinien być płatny? Dziennik Zachodni
Płatny wjazd do centrum Katowic? To pomysł, z pozoru trudny do zaakceptowania, który jednak należałoby rozważyć. Pomysł, który choć nieśmiało, to coraz częściej pojawia się w dyskusjach na temat tego, jak rozwiązać problemy komunikacyjne Katowic. Pomysł – przyznajmy to niepopularny – ale czy na pewno bezzasadny? Czytaj więcej - kliknij w "zobacz galerię".

Płatny wjazd do centrum Katowic?

Czy wjazd do centrum Katowic powinien być płatny? Teoretycznie odpowiedź jest prosta. Spora część, jeśli nie większość, kierowców, którzy wjeżdżają do centrum Katowic, to mieszkańcy ościennych miast. Taka jest specyfika aglomeracji górnośląskiej. Mieszkamy w Siemianowicach, Chorzowie, Świętochłowicach, Mysłowicach, albo w Sosnowcu, a pracujemy w Katowicach. Mieszkamy tam, gdzie mieszkania i działki są tańsze, ale też gdzie zwyczajnie mieszkać chcemy. Albo jeszcze prościej: gdzie żyje nam się najlepiej. I nikomu nic do tego.

Teoretycznie tak. Jednak tam, gdzie mieszkamy – i jesteśmy zameldowani – płacimy podatki. Z tych podatków gmina inwestuje, buduje place zabaw, baseny i w końcu łata drogowe dziury, remontuje drogi, buduje parkingi. Ale też walczy ze smogiem, który samochody - i te z Katowic i spoza miasta - w najlepsze produkują.

123 tys. aut z aglomeracji, ale spoza Katowic, codziennie wjeżdża do miasta

Zameldowanych w Katowicach jest niespełna 290 tys. ludzi. I to oni płacą tu podatki. Jednak sporą część ruchu samochodowego w centrum miasta generują nie mieszkańcy Katowic, a... miast ościennych. Nie wierzycie? Udaje się to sprawdzić dzięki systemowi monitoringu, który zainstalowano na drogach wjazdowych do Katowic.

Zestawienie tego, kto wjeżdża do stolicy aglomeracji, zostało przedstawione na jednej z ostatnich komisji Transportu Rady Miasta w Katowicach. Badania były prowadzone tylko w dziesięciu punktach wjazdowych do miasta.

- Przez te 10 punktów przejechało w tym czasie 123 tys. pojazdów noszących rejestracje miast ościennych graniczących bezpośrednio z miastem Katowice, czyli Rudy Śląskiej, Chorzowa, Siemianowic Śląskich, Świętochłowic, Tychów, Sosnowca i Mysłowic. We wspomnianym zestawieniu nie brano pod uwagę samochodów, które mają rejestracje spoza Śląska – czytamy w protokole z komisji.

W dni wolne od pracy ilość aut z rejestracjami z miast ościennych, wjeżdżających do Katowic, spada do poziomu 60 tys. pojazdów na dobę.

Oczywiście, należy zauważyć, że nie każdy samochód zarejestrowany jest w mieście, w którym zameldowany jest jego właściciel. Mimo to liczby są ogromne.

"Jakie opłaty, przecież płacę za parkowanie"

Sceptycy wprowadzenia opłat na wjeździe do centrum Katowic, powiedzą, że kierowcy i tak płacą za miejsca postojowe. Płacą, ale tylko ci, którym miejsce w Strefie Płatnego Parkowania uda się znaleźć. Miejsc płatnych jest niespełna 2000.

Niewiele. I nie oszukujmy się: kierowcy, którzy do Katowic przyjeżdżają do pracy na osiem, albo dziesięć godzin, raczej szukają miejsc darmowych, np. w Strefie Kultury. Efekt często jest taki, że Katowice, w tym przestrzenie publiczne miasta są zastawione autami. Nie wygląda to dobrze i nie tak winno wyglądać miasto dobre do życia.

Miasto dla ludzi czy dla aut

Przeciwnicy rozwiązania podniosą zatem, że w Katowicach brak centrów przesiadkowych. Owszem, ale są w budowie. Czy w dobrych lokalizacjach? Centrum przesiadkowe przy Sądowej raczej nie spełni swojej roli (jest zbyt blisko centrum i bliżej mu będzie do dworca autobusowego). Natomiast te przy pętlach w Zawodziu i Brynowie mogą być alternatywą dla wielu kierowców, oczywiście pod warunkiem, że budowane przy nich parkingi będą bezpłatne dla tych kierowców, którzy przesiądą się na tramwaj, albo autobus.

Warto też pamiętać, że centra miast bez samochodów to nie fanaberia. Takie przestrzenie przyciągają ludzi i zazwyczaj tętnią życiem. Te zastawione samochodami, wyglądają zwyczajnie szpetnie. Opłaty za wjazd do centrum miasta funkcjonują zazwyczaj w dużych metropoliach, na przykład w Londynie.

Argumentem "przeciw" w Katowicach może być technologia. Należałoby uruchomić system kontroli i analizy, czy dany kierowca/samochód wjazd do centrum ma opłacony. Z drugiej strony prostszym rozwiązaniem byłoby znaczące rozszerzenie strefy płatnego parkowania o całe centrum Katowic i podwyższenie opłat za postój, przy jednoczesnym wyposażeniu mieszkańcu w karty abonamentowe.

Plusy ograniczenia ruchu samochodów w centrum Katowic

  • Mniejsze korki - a wiemy, że centrum Katowic coraz częściej bywa sparaliżowane
  • Ograniczenie smogu - u wyjaśnienie jest zbędne
  • Poszerzenie strefy dostępnej tylko dla pieszych - to ożywi miasto
  • Parkingi - koniec w parkingową wolną amerykanką

Słabe strony pomysły na wprowadzenie opłat za wjazd do centrum Katowic

  • Pieniądze - opłata, nawet niska, to zawsze argument przeciw
  • Brak centrów przesiadkowych
  • Stan transportu publicznego

Spadły ceny paliw z powodu epidemii koronawirusa

Wideo

Materiał oryginalny: Wjazd do centrum Katowic powinien być płatny? Mamy argumenty "za". Popierasz? - Katowice Nasze Miasto

Komentarze 39

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

G
Gospodarz

Mieszkańcy wszystkich miast ościennych winni są mieszkańcom Katowic i ich władzom szacunek za to, że budują i utrzymują infrastrukturę z której mieszkańcy ościennych wsi tak chętnie korzystają. Kto was zmusza do przyjazdu do Katowic? Jakie to pilne sprawy urzędowe te setki tysięcy przyjezdnych muszą załatwiać dzień w dzień koniecznie w Katowicach. Za to że mieszkańcy Sosnowców, Chorzowów, Mikołowów czy innych Bytomiów mają gdzie pracować powinni być Katowiczanom bardzo wdzięczni. Kto wam broni wybrać takie władze, które przyciągną firmy i inwestorów? Dlaczego nie jesteście w stanie przekonać wartościowych pracodawców do inwestycji u siebie? Dlaczego wymagacie, żeby mieszkańcy Katowic załatwiali wam wszystko - pracę, dobry dojazd i najlepiej jeszcze parking 2 metry od miejsca pracy? Może przestaniecie zachowywać się jak roszczeniowe 5-letnie dzieci i zaczniecie trochę więcej od siebie wymagać. A tak to codziennie hordy przyjezdnych trują moje dzieci spalinami.

P
PanKato

Akurat na Śląsku argument, że Katowice przyciągają dobrych pracodawców dlatego, bo to miasto wojewódzkie jest nieprawdziwy. One nie są w takiej samej sytuacji jak Wrocław, Poznań czy Kraków gdzie dużo ośrodek jest otoczony samymi małymi wioskami. Akurat Katowice są otoczone miastami podobnych rozmiarów - ich przewaga bierze się z tego, że są lepiej zarządzane.akurat na Śląsku argument, że Katowice przyciągają dobrych pracodawców dlatego, bo to miasto wojewódzkie jest nieprawdziwy. One nie są w takiej samej sytuacji jak Wrocław, Poznań czy Kraków gdzie dużo ośrodek jest otoczony samymi małymi wioskami. Akurat Katowice są otoczone miastami podobnych rozmiarów - ich przewaga bierze się z tego, że są lepiej zarządzane.

b
ben

Kto jest za tym by KAŻDY urzędnik Katowic przez MIESIĄC korzystał TYLKO i wyłącznie z komunikacji miejskiej? Z prezydentem i radnymi włącznie, bez wyjątków (niepełnosprawni nie są uwzględniani). Pojeździliby brudnymi busami, tramwajami czy pociągami, dojazd zająłby im 1-2h, do tego pojeździliby w garniturach i żakietach rowerami które tak promują to może by zaczęli MYŚLEĆ i zorganizowali logiczny transport! Obecnie to chyba po pijaku wymyślają kolejne bzdury i głupoty. Jeśli Katowice nie chcą obcym w swoim mieście niech pozbędą się z centrum: urzędów, szpitali, przychodni, klinik, szkół, uczelni, to nikt nie będzie musiał tam przyjeżdżać. Przecież NIKT nie przyjeżdża do centrum zwiedzać tylko jest zmuszony bo wszystko jest w tylko w centrum. Zrozumcie że nikt nie chce tam jeździć ale ludzie chcą czy nie chcą to muszą. Jak mam przyjechać ze Szczyrku z chorym do szpitala? W tym mieście z Podlesia nie da się dojechać do centrum a co dopiero z ościennych miast czy wsi.

a
aaa

Chcecie coś takiego wprowadzić, to najpierw trzeba zadbać o sprawną i wygodną komunikację miejską! Bo to dziadostwo, jakie jest obecnie, woła o pomstę do nieba! Takt 15-minutowy, garstka linii na krzyż, w wiele miejsc Katowic dojedzie się jedynie turystycznym autobusem (również w kosmicznym takcie 30-minutowym lub rzadszym). Pojedynczy, krótki tramwajek w godzinach szczytu na linii 7 - za coś takiego powinno być w piekle przewidziane miejsce! A linia 13 jadąca od pl. Alfreda częściej stoi niż jedzie! Do cywilizowanych miast jak Poznań, Brno, Praga, jest nam bardzo daleko!

k
kokos

faszystowskie pomysły! Co to, Katowice ma się za lepsze miasto? Że może zarabiać na innych rodakach?
Moje auto i tak zaparkuje! za darmo! nie tam to na osiedlu! Katowiczanie muszą płacić cene za to że biznes lokuje sie w katowicach!

G
Gość

Oczywiście że wjazdy do centrów miast powinny być płatne i to nie mało. Nie stać cię? Stoisz naobrzeżach i dojeżdżasz komunikacją miejską do centrum. Nikt nie chce twojego złomu i smrodu spalin w centrum, a jak się nie podoba to zamknąć centra miast całkowicie dla ruchu indywidualnych pojazdów, tylko słuzby i dostawcy. Reszta won z centrum.

K
Kola

Zlikwidowac prawa jazdy i wszystko na kolkach co jezdzi z silnikami spalinowymi oraz policje drogowa i alkohol, wprowadzic ekologiczne srodki transportu takie jak powozy konne, psie, z napedem wodorowym. Wprowadzic ograniczone pozwolenia na prowadzenie tych powozow na okres roczny za odpowiednia oplata by zwiekszyc dochodowosc skarbu panstwa. Wyeliminowanie alkoholu spowoduje bezpiecza i wolna od stresu jazde, aspekt zwierzecy prowadzi do uczlowieczenia rodzaju ludzkiego, brak policji wyeliminuje agresywnosc jezdzacych, brak spalin wydluzy zycie srednio o 5 do 8 lat. Oplaty wjazdu do centrum miasta tylko dla elektronapedu. Jedyny problem to psie i konskie gowna, ale to tez ekologiczne i sprzatanie powiezylbym recydywie co zwiekszyloby niechec do popelniania przestepstw i stygmatyzacje publiczna kryminalistow.

a
altrix

To może do każdego miasta opłaty.będzie sprawiedliwie?

B
Brawo,normalnie brawo

Powinien byc platny,podobnie,jak dla pieszych,tez powinni placic,za wejscie do centrum,wtedy powietrze bedzie czyste i bedzie mozna wprowadzic oplate klimatyczna.Pogotowie,tez emituje spaliny,wiec sanitarusze moga naginac na pieszo z noszami,oplata proponuje obciazyc chorego,bo to przeciez do niego.

P
Pudło

Dobrze że do marketów niemieckich jest wjazd za darmo, a POlska widocznie musi splajtować taki jest plan naszej umiłowanej władzy

G
Głos rozsądku

Totalna głupota, nie łatwiej jest zrobić tak jak w Chorzowie przy centrum przesiadkowym miejsca kiss and ride a parkingi na centrum całe zrobić płatne, a na obrzeżach miasta zrobić kilka wielkich parkingów z drobna opłata (możliwość miesięcznego karnetu itp) i możliwością darmowej komunikacji na tym bilecie

m
miecko

jeżeli chcecie wprowadzać zakaz to dla wszystkich i dla elektryków też i dla inwalidów oraz dostawców,jak zakaz to zakaz,w Częstochowie stwierdzili że autobus elektryczny emituje więcej szkodliwych substancji niż autobus z dieslem

J
Jan

Najłatwiej jest udu...pić kierowców,bo oni muszą jezdzic ,a co za tym idzie będą musieli zapłacić.Ale zanieczyszczenia wytwarzane przez samochody to promil w stusnku do reszty,do kominów,do plaenia byle syfem w piecach itp. Biurwy mają już tak nasrane w głowach,ze nic nie pomoże.

A
Adam z żona

Ja emeryt jade do lekarza co dwa miesiace i juz place za parking 9 zl a do tego wjazd ...potem leki za 500 zl i super....emeryt goły i wesoły....nie zgadzam sie.

G
Gość

Widzę, że znowu się komuś nudzi i wymyśla bzdury żeby się wykazać może na premię liczy.
Najlepiej zrobić bramki jak na autostradzie i pobierać opłaty, albo najlepiej zakazać osobą niezameldowanym w danym mieście na wjazd.
Co do smogu - wystarczy choć by nawet sprawdzić mapy z zanieczyszczeniami gdzie jest najwięcej, a jest tam gdzie są domki i palą byle czym, wystarczy wieczorem się przejść przez te osiedla i wszystko widać, gdzie jest straż miejska żeby to kontrolować, ale najlepiej się skupić na samochodach bo to najszybciej idzie zablokować. Ekologia u nas jest na bardzo słabym poziomie i inwestujemy w energię z węgla!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3