Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tramwaj na Kasprzaka wkrótce gotowy. Nowy przystanek wzbudza kontrowersje. Dlaczego?

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Budowa tramwaju na Kasprzaka
Budowa tramwaju na Kasprzaka Krzysztof Jedynak
Kiedy tramwaje ruszą nową trasą na Kasprzaka? Wszystko wskazuje, że to kwestia najbliższych kilkunastu dni - na przełomie stycznia i lutego. Nieco kontrowersji wzbudził też nowy przystanek "Reduta Wolska" położony w dawnym tunelu drogowym. Wątpliwości w kwestii jego dostępności tłumaczy nam rzecznik Tramwajów Warszawskich, Maciej Dutkiewicz.

Tramwaj na Kasprzaka już blisko

- Mogą to być ostatnie dni stycznia, może to być luty - pisał rzecznik Tramwajów Warszawskich na X (dawniej Twitter) pytany o termin oddania trasy wzdłuż ul. Kasprzaka. Faktycznie widać, że prace zbliżają się do końca. Nie ułatwia tego zimowa auta, w tym regularne opady śniegu i niskie temperatury. Cała linia ma 3,5 km długości. Zgodnie z kontraktem prace miały zakończyć się w marcu tego roku. Na ulicy Wolskiej faktycznie utrudnienia mogą potrwać do marca, ale jak zapowiadał w grudniu też prezydent Trzaskowski, tramwaje pojadą wcześniej. Kiedy?

Budowa tramwaju na Kasprzaka

Tramwaj na Kasprzaka wkrótce gotowy. Nowy przystanek wzbudza...

Kontrowersyjny przystanek?

Jednym z elementów nowej trasy będzie odcinek w dawnym pasie drogowym ulicy Kasprzaka pod ulicą Wolską. Tam też utworzono nowe przystanki. Ich wygląd czy też możliwość dojścia do nich wzbudziły w sieci kontrowersje. Głównie chodzi o dużą liczbę schodów i różnicę poziomów oraz ciasną, kilkukrotnie zawracającą pochylnię dla rowerów czy wózków. Niektórzy śmiali się, że pochylnia wygląda jak labirynt. Jak słyszymy od tramwajarzy: - konstrukcja schodów wynika z przepisów, a konkretnie ze „Standardów dostępności architektonicznej”. To było jedyne rozwiązanie w tym miejscu, które było zgodnie z przepisami. Według przepisów na schodach może być maksymalnie 10 stopni w jednym biegu, maksymalna wysokość stopnia 15 cm i minimalna szerokość stopnia 35 cm.

Budowa tramwaju na Kasprzaka
Budowa tramwaju na KasprzakaKrzysztof Jedynak
Budowa tramwaju na Kasprzaka
Budowa tramwaju na KasprzakaKrzysztof Jedynak

- Nie jest to jedyne zejście na przystanek. Staraliśmy się żeby było, jak najwięcej możliwości wejścia na przystanek. Są schody z wiaduktu, winda, pochylnia. Są także przejścia w poziomie szyn między peronami - mówi nam Maciej Dutkiewicz. Faktycznie, poza wyglądającymi nieco niefortunnie schodami i pochylnią na poziom peronów można zjechać windą, a przejść pasami przez tory tramwajowe. Przejście podziemne umożliwi z kolei przejście pod ulicą Wolską.

2024 rokiem otwarć i... kolejnej budowy

Poza trasą na ul. Kasprzaka w tym roku uruchomione mają zostać też dla systemu warszawskich tramwajów inne odcinki. Tramwaj na ulicy Gagarina, do terminala przy ul. Czerniakowskiej, pojedzie wiosną 2024 roku, a do Wilanowa dotrze wraz z rozpoczęciem roku szkolnego w 2024 roku. Prace mają zakończyć się wakacje. Trasa tramwajowa na Stegny, wzdłuż ul. Św. Bonifacego, gotowa będzie na przełomie 2024 i 2025 roku. W połowie roku mają natomiast ruszyć prace na Rakowieckiej. Ten odcinek połączy tory dziś skręcające w Al. Niepodległości z Rakowieckiej i tory na Puławskiej.

Polecjaka Google News - Warszawa NaszeMiasto

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto