Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Szlachetne zdrowie w Jaworznie. Akcja w Przedszkolu Miejskim nr 22

Opracowała: M. Mularz
Szlachetne zdrowie w Jaworznie: Projekt to pogłębione badanie zagadnienia (problemu) o dużej wartości poznawczej. Jego główną cechą jest zespołowa aktywność badawcza dzieci, które planują i wykonują pewne zadania, a następnie oceniają ich wykonanie i w ten sposób się uczą. Nauczyciel wyzwala inicjatywę, podsuwa pomysły, dyskretnie podsuwa rozwiązania.

Szlachetne zdrowie w Jaworznie. Akcja w Przedszkolu Miejskim nr 22:

Pierwszy projekt edukacyjny „Szlachetne zdrowie” był realizowany w Przedszkolu Miejskim nr 22 wchodzącym w skład Zespołu Szkolno – Przedszkolnego nr 1 w miesiącach: wrzesień – październik - listopad 2013r. Jego głównym zadaniem było promowanie zdrowia, nauczenie dzieci kontrolowania jego stanu, dbania o nie i ciągłe pomnażanie jego potencjału. Projekt miał nauczyć dzieci rozwiązywać aktualne problemy, jakimi są: stres, brak dbałości o higienę, niewłaściwe odżywianie, niska aktywność ruchowa.

Aby promocja zdrowia w edukacji dzieci w ramach projektu była skuteczna, niezbędne stało się poszukanie instytucji i osób wspierających, których zadaniem było służenie merytoryczną wiedzą i wspomaganie w realizacji projektu poprzez konsultacje, dostarczanie materiałów, przeprowadzanie pogadanek i zajęć pokazowych, prelekcji dla dzieci na tematy prozdrowotne, wizyty w gabinetach lekarskich i specjalistycznych.

Etap I czyli „rozpoczęcie projektu” związany był z przygotowaniem siatki wstępnej do projektu  z uwzględnieniem celów programowo – dydaktycznych oraz planu realizacji projektu, sprawdzeniem, co dzieci wiedzą o zdrowiu, sformułowaniem hipotez i sporządzeniu siatki pojęciowej oraz wspólnym zaplanowaniu dalszej pracy czyli ustaleniu: jak i gdzie można zweryfikować hipotezy (wyjścia poza teren przedszkola), typowanie ekspertów itp. W związku z tym, że dzieci postanowiły dowiedzieć się możliwie jak najwięcej na temat zdrowia powstała lista pytań, na które dzieci w trakcie kolejnych zajęć chciały uzyskać odpowiedzi.

Etap II czyli „realizacja projektu” podzielony został na trzy części, z których każda poświęcona została jednemu z trzech głównych zagadnień związanych ze zdrowiem, takim jak: nawyki higieniczno - zdrowotne, zdrowe odżywianie i uprawianie sportów. Wszystkie te zagadnienia zrealizowane zostały dzięki zastosowaniu szerokiego wachlarza metod i form pracy z dziećmi oraz owocnej współpracy z rodzicami przedszkolaków.

Warto podkreślić, iż projekt „Szlachetne zdrowie” dostosowany został do nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz programu realizowanego przez dzieci 5 i 6 letnie.

Tematyka projektu realizowana była podczas zajęć wynikających z planu miesięcznego oraz jako dodatkowe zajęcia rozwijające zainteresowania wychowanków. Wiele tematów realizowanych było w cyklu tematów tygodnia lub tematu dnia.

W trakcie realizacji projektu dzieci miały możliwość spotkania z wielu ciekawymi ludźmi, których praca bezpośrednio związana jest z problematyką zdrowotną, zarówno na terenie Zespołu Szkolno – Przedszkolnego Nr 1, jak i w najbliższym środowisku.

Dzieci odbyły wiele ciekawych wycieczek np. do zakładu fryzjerskiego, salonu kosmetycznego, przychodni dziecięcej i stomatologicznej oraz poradni rehabilitacyjnej, gdzie dzięki bezpośredniej obserwacji i możliwości kontaktu ze specjalistami (ekspertami): fryzjerem, kosmetyczką, lekarzem, pielęgniarką, stomatologiem, higienistką, rehabilitantem dzieci miały możliwość wzbogacenia wiedzy i doświadczeń, oraz nabycia umiejętności prozdrowotnych zachowań i poszanowania zdrowia własnego i innych.

Dzieci w ramach propagowania zdrowego odżywiania poznały Piramidę Zdrowego Żywienia, spotkały się z panią dietetyk oraz paniami kucharkami ze szkolnej kuchni, miały możliwość zaplanowania deserów oraz samodzielnego wykonania kanapek z wykorzystaniem „zdrowych” produktów przyniesionych przez nich z domów. Dzieci nauczyły się także kulturalnie zachowywać przy stole, a nawet nakrywać do stołu, co jest ważne, gdyż „przedszkolak wie, jak się ładnie je”.

W trosce o zdrowie oprócz dbania o higienę i zdrowe odżywianie niemniej ważne jest uprawianie sportu czyli tzw. „Gimnastyka dla Smyka”. Dlatego też w ramach projektu dzieci miały możliwość uczestnictwa w zajęciach gimnastycznych z wykorzystaniem atrakcyjnych metod, między innymi: M.A. Kniesssów, R. Labana, W. Sherborne, K. Orffa, które odbywały się na holu szkolnym, w ogrodzie przedszkolnym i sali zabaw ruchowych „Radosna Szkoła”.

W trakcie zajęć pod hasłem „W zdrowym ciele zdrowy duch” – nasze przedszkolaki poznawały sposoby aktywnego wypoczywania po zajęciach w przedszkolu oraz w czasie weekendu. Dzieci uczestniczyły także w lekcji wychowania fizycznego w klasie IV, które prowadził sam Pan Dyrektor Zespołu mgr Maciej Senior. Dzieci zaproszone zostały przez prowadzącego i starszych kolegów do wspólnych zawodów sportowych. Udział w tych zawodach był inspiracją do zorganizowania na terenie szkoły olimpiady sportowej z udziałem kolegów z klasy Id (6-latki).

W czasie realizacji projektu przedszkolaki wykonały wiele ciekawych prac plastycznych propagujących szeroko pojętą problematykę dbania o zdrowie, poznały piosenki promujące profilaktykę prozdrowotną oraz miały okazję do zabaw tematycznych w okazjonalnie organizowanych kącikach. W realizację projektu zaangażowali się także Rodzice przedszkolaków, którzy dostarczyli akcesoriów do zabaw w kącikach tematycznych oraz produktów niezbędnych do sporządzenia samodzielnie przez dzieci zdrowych i smacznych kanapek.

Etap III – czyli zakończenie projektu. Temat poświęcony szeroko pojętej problematyce zdrowia żywo interesował dzieci, szczególnie chętnie uczestniczyły w wycieczkach i spotkaniach z ekspertami. Każdego dnia dowiadywały się lub uczyły czegoś nowego. Na wszystkie pytania, które postawiły sobie na początku projektu uzyskały odpowiedzi.

W czasie wielu zajęć dzieci miały możliwość współpracy ze sobą w zespołach, dzielenia się doświadczeniami, utrwalania zdobytych wiadomości. W ten właśnie sposób nasze przedszkolaki miały możliwość zdobywania wiedzy opartej na rozumieniu, wiedzy którą będą w przyszłości potrafiły wykorzystać w codziennych sytuacjach. 

Podsumowując, realizacja zajęć metodą projektu edukacyjnego to innowacyjna metoda pracy z dziećmi dająca możliwości rozwoju na wielu poziomach – zarówno dla dzieci, jak i wychowawców. Metoda ta zakłada bowiem, że zdobywanie przez dzieci wiedzy i umiejętności jest procesem naturalnym i spontanicznym, a nauczyciel bazuje na zainteresowaniach dzieci. Dzięki tej metodzie dzieci rozwijają:

twórcze myślenie,

umiejętność planowania  oraz  przydzielania zadań poszczególnym osobom w grupie przed wykonaniem pracy,
sprawności manualne,

umiejętność redagowania wypowiedzi na podany temat,

umiejętność swobodnego wypowiadania się i wyrażania własnych opinii na podstawie ilustracji,

umiejętność uważnego słuchania tekstów literackich,

umiejętność współpracy,  podejmowania decyzji podczas pracy w grupie, umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji,

umiejętność oceniania pracy kolegów i swojej.

Metoda projektów edukacyjnych to metoda, dzięki której dzieci i dorośli zmieniają swoje podejście do nauki. Zajmują się tylko tym, co ich interesuje, tym co zagadkowe i nieznane - tym co jest dla nich ciekawe.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jaworzno.naszemiasto.pl Nasze Miasto