Jedno powstaje u wylotu Hetmańskiej, Temtajera, Dubois i przecina ulicę Bielańską, drugie łączy ulice Reja, Bielańską i Tetmajera. Gotowe rondo znajduje się też na wylocie Drogi Współpracy Regionalnej, która łączy się w Jeleniu z węzłem autostradowym.
- Ronda są bezpieczniejsze od zwykłych skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Zmuszają kierowców do zmniejszenia prędkości jazdy i rozładowują ruch - mówi Tomasz Tosza z Urzędu Miejskiego w Jaworznie.
Jak jego słowa mają się do tego, że jedno z rond, a dokładnie to na Osiedlu Stałym, właśnie przestaje istnieć, a na jego miejscu powstaje duże skrzyżowanie Trasy Śródmiejskiej?
- To proste. Ronda mają tylko sens na drogach, na których w obu kierunkach jest tylko jedna jezdnia. Tymczasem rondo na Osiedlu Stałym było elementem drogi dwujezdniowej. Na takich skrzyżowaniach dochodzi do licznych stłuczek i wypadków - mówi Tosza. Podaje przykład dwupasmowego ronda obok centrum handlowego Fashion House na granica Jaworzna i Sosnowca, gdzie z powodu licznych wypadków dookoła ronda brakuje już barierek ochronnych.
Jaworzniccy urzędnicy chcą też wybudować rondo na Trasie Śródmiejskiej, w miejscu gdzie droga krzyżuje się z ulicą Matejki. Jest to konieczne, bo skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną jest stale zakorkowane, z czterech stron.
Powstała już dokumentacja techniczna tej inwestycji. Nie jest wykluczone, że rondo powstanie do 2013 roku.
Co myślicie o rondach w Jaworznie? Czy są lepsze od skrzyżowań? Czy rondo na Osiedlu Stałym powinno zostać?
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?