Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowy program rządu: 100 obowodnic. Za 28 mld zł ma powstać 820 km dróg, także w Śląskiem

Redakcja
Tak ma wyglądać obwodnica Zawiercia. Jest budowana w ramach Programu budowy dróg i autostrad na lata 2014 -2022. Wykonawca już tworzy jej dokumentację projektową i niebawem rozpocznie się budowa jej dłuższego, 16-km odcinka. Kolejne odcinki DK 78 w powiecie zawierciańskim powstaną już w ramach programu budowy 100 obwodnic.
Tak ma wyglądać obwodnica Zawiercia. Jest budowana w ramach Programu budowy dróg i autostrad na lata 2014 -2022. Wykonawca już tworzy jej dokumentację projektową i niebawem rozpocznie się budowa jej dłuższego, 16-km odcinka. Kolejne odcinki DK 78 w powiecie zawierciańskim powstaną już w ramach programu budowy 100 obwodnic. GDDKiA
Wart 28 miliardów złotych program budowy 100 obwodnic w Polsce ogłosił w sobotę minister Infrastruktury, Andrzej Adamczyk. Wśród 100 nowych dróg omijających miasta znalazło się także pięć obwodnic w województwie śląskim. To obwodnice Blachowni i Herbów, Szczekocin i Goleniów, Kroczyc, Pradeł i Nakła Śląskiego.

Ogłoszony w sobotę, 8 lutego, program budowy 100 obwodnic nie oznacza od razu wysypu przetargów na budowę nowych dróg. To melodia przyszłości, choć program ambitnie zaplanowano na lata 2020 -2030. Przetargi, dotyczące obwodnic w województwie śląskim nie ruszą wcześniej niż w 2023-2026 roku. I tak będą jednymi z pierwszych w całym programie, bo też i o tych drogach mówiło się od blisko 20 lat i dlatego wiele z planowanych odcinków uzyskało już np. decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach, a to znacznie przyspiesza inwestycję. Tak jest przypadku trzech obwodnic w ramach drogi krajowej nr 78 (Kroczyc, Pradeł i Szczekocin).

Skąd pieniądze na obwodnice?

Skąd rząd weźmie pieniądze na ponad 820 km nowych obwodnic? Jak zapowiada minister, budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Do KFD wpływają środki z opłaty paliwowej, kredytów i pożyczek, głównie od międzynarodowych instytucji finansowych oraz z obligacji. Konto KFD zasilają ponadto wpływy z Elektronicznego Systemu Poboru Opłat. Istotnym źródłem wpływów do KFD będą również środki UE, pochodzące z programów operacyjnych w ramach perspektywy 2014-2020 oraz 2021-2027.

Zyskać mają mieszkańcy

Nowe obwodnice mają być drogami o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 ton na oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Wybór obwodnic do realizacji, jak twierdzą przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, odbywał się przy uwzględnieniu stanu prac przygotowawczych, natężenia ruchu, w tym ruchu ciężkiego, stanu bezpieczeństwa ruchu w miejscowościach liczonego liczbą wypadków i ich ofiarami, poprawy dostępności połączeń z państwami sąsiednimi oraz „koniecznością zachowania zrównoważonego rozwoju kraju”.

- Ruch pojazdów przez środek miejscowości i uciążliwości z tym związane: korki, zanieczyszczenie powietrza, hałas, to codzienność wielu Polaków. Aby zwiększył się komfort życia mieszkańców zatłoczonych dziś miast i miasteczek, wybudujemy w ciągu 10 lat 100 obwodnic, które wyprowadzą ruch tranzytowy poza tereny zabudowane i przyczynią się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach - przekonuje minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Jakie obwodnice powstaną w Śląskiem?

Przyjrzyjmy się jednak obwodnicom zapowiadanym do budowy w Śląskiem.

Obwodnica Blachowni i Herbów (DK 46)
Dla inwestycji tej nie były dotąd prowadzone prace przygotowawcze. Planowana data ogłoszenia przetargu: II kw. 2024 r.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Blachowni i Herb jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez te miejscowości w związku z sąsiedztwem nowo wybudowanej autostrady A1, obiegającej Częstochowę. W przyszłości odcinek ten będzie kluczowy z uwagi na połączenie A1 z planowaną drogą ekspresową S11.
Dzięki tym działaniom nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców (odcinek ten charakteryzuje się stosunkowo dużą liczbą wypadków, jaka miała miejsce w ostatnich latach), odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w tych miastach. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na odcinku drogi krajowej nr 46 od Lublińca do Częstochowy.

Obwodnica Kroczyc (DK 78)
To droga, której budowę planowano już od około 20 lat, podobnie jak obwodnice Zawiercia i Poręby. Te ostatnią, po ubiegłorocznym nieudanym przetargu (unieważniono go bo ceny wykonawców znacznie przekraczały budżet GDDKiA) podzielono na dwie części. Jedną – 16 km już zaczęto projektować, a za rok rozpocznie się budowa (system projektuj i buduj), a druga część – na razie wybrano firmę, która zrobi dokumentację projektową.
Obwodnica Kroczyc ma być dalszą częścią obwodnicy Zawiercia i Poręby (to droga krajowa 78). Ma mieć 9,2 km długości i kosztować około 276 mln zł.
Prace przygotowawcze dla zadania rozpoczęły się już wiele lat temu, w związku z czym inwestycja jest już częściowo przygotowana do realizacji i posiada decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach z 2012 roku. Ujęcie w programie 100 obwodnic umożliwi przyspieszenie realizacji zadania.

Planowana data ogłoszenia przetargu: II kw. 2023 r., podpisanie umowy: 2023 a lata realizacji to 2023-2026 rok.

Podstawowym celem budowy obwodnicy Kroczyc jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez tę miejscowość. Wraz z realizowaną obecnie obwodnicą Poręby i Zawiercia oraz innymi inwestycjami na drodze krajowej nr 78 na odcinku od połączenia z A1 na wysokości Pyrzowic do Szczekocin, przyczyni się do odciążenia układu komunikacyjnego w ruchu drogowym na obszarze obejmującym północno–wschodnie tereny woj. śląskiego. Nowo budowana droga przejmie znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na obecnej drodze krajowej nr 78 przeważać będzie ruch lokalny. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z S7 na wysokości Jędrzejowa.

Obwodnica Pradeł (DK 78)
To dalsza część obwodnicy Kroczyc o długości 2,2 km. Jej budowa ma kosztować około 66 mln zł. W tym przypadku również prace przygotowawcze rozpoczęły się już wiele lat temu, w związku z czym inwestycja jest już częściowo przygotowana do realizacji i posiada decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, uzyskana w 2012 roku. Ujęcie w programie 100 obwodnic umożliwi przyspieszenie realizacji zadania.
Planowana data ogłoszenia przetargu: II kw. 2023 r. i podobnie jak w przypadku obwodnicy Kroczyc, droga ma być budowana w latach 2023 – 2026. Podstawowym celem budowy obwodnicy Pradeł jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez tę miejscowość.

Obwodnica Szczekocin i Goleniów (DK 78)

To kolejny kawałek drogi krajowej nr 78, po obwodnicach Zawiercia, Poręby, Kroczyc i Pradeł. Droga pozwoli ominąć centrum Szczekocin, bo obecnie ta bardzo ruchliwa trasa w kierunku Kielc przebiega dokładnie przez środek szczekocińskiego rynku i miejscowość Goleniowy. Trasa będzie miała długość 12,8 km, a jej budowa będzie kosztowała 382,5 mln zł.
W przypadku tej drogi także prace przygotowawcze rozpoczęły się już wiele lat temu, w związku z czym inwestycja jest już częściowo przygotowana do realizacji i posiada decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Droga ma być budowana w latach 2023-2026. Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z S7 na wysokości Jędrzejowa.

Obwodnica Nakła Śląskiego oraz Świerklańca (DK 78)
To nowość. Droga ma pomóc ominąć Nakło Śląskie i Świerklaniec. Dotąd nie prowadzono w tej sprawie żadnych działań, nie było prac przygotowawczych, stąd bardziej odległe terminy budowy tej drogi. Planowana data ogłoszenia przetargu to II kw. 2024 r.

Podstawowym celem budowy obwodnicy miejscowości Nakła Śląskiego oraz Świerklańca jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez te miejscowości. Wraz z realizowaną obecnie obwodnicą Poręby i Zawiercia oraz innymi inwestycjami na drodze krajowej nr 78, zadanie przyczyni się do odciążenia układu komunikacyjnego w ruchu drogowym na obszarze obejmującym północne tereny woj. śląskiego. Droga przejmie znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, a na obecnej drodze krajowej nr 78 przeważać będzie ruch lokalny. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z drogą krajową nr 11 a w przyszłości S11.

Inwestycje związane z budową nowych obwodnic będą realizowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Jak twierdzą ministerialni urzędnicy, istotnym efektem budowy obwodnic ma być również redukcja zanieczyszczeń w miastach, gdzie na relatywnie niewielkim obszarze, przy dużym zatłoczeniu, koncentruje się wiele pojazdów emitujących różnego rodzaju zanieczyszczenia. Poprzez budowę obejść miejscowości nastąpi także redukcja hałasu na ich terenie.
Nie mniej ważnym aspektem, opublikowanego, tuż po ogłoszeniu prezydenckiej kampanii wyborczej w Polsce programu budowy obwodnic, ma być zwiększenie dynamiki rozwoju zarówno regionów, jak i całego kraju, przez łatwiejszy, szybszy i tańszy przepływ towarów oraz usług. Budowa obwodnic ma poprawić funkcjonowanie miast najbardziej dotkniętych niedogodnościami wynikającymi z ruchu tranzytowego.

Obwodnice w realizacji
Obecnie realizowany Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) przewiduje budowę 43 obwodnic o łącznej długości 447,5 km i wartości 11,3 mld zł. Dotychczas, do końca 2019 r., oddano do ruchu w ramach PBDK 15 obwodnic, natomiast w ramach wcześniejszych działań inwestycyjnych wybudowano ich w sumie 64.
Ponadto budowa obwodnic dużych miast i aglomeracji jest realizowana w ramach rozbudowy sieci autostrad i dróg ekspresowych (obwodnica Łodzi, Bydgoszczy, Częstochowy czy Rzeszowa).
Zadania te są realizowane niezależnie od nowego programu budowy 100 obwodnic.
Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 został zgłoszony do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Kolejnym etapem prac będą konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe oraz opracowanie oceny strategicznej oddziaływania na środowisko.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto