Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Mieszkańcy Jaworzna chcą zielonego miasta, bez betonu i korków. Tak odpowiedzieli w zleconym przez gminę badaniu opinii

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Jaworzno to miasto, które ma sporą sieć ścieżek rowerowych (velostradę) i od lat inwestuje w infrastrukturę drogową. Jak widać z badania opinii, mieszkańcom podoba się takie podejście. Chcą też mieć w mieście więcej drzew

Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Jaworzno to miasto, które ma sporą sieć ścieżek rowerowych (velostradę) i od lat inwestuje w infrastrukturę drogową. Jak widać z badania opinii, mieszkańcom podoba się takie podejście. Chcą też mieć w mieście więcej drzew Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Marzena Bugała
Jaworznianie chcą jeszcze bardziej zielonego miasta, bez wszechobecnego betonu i zakorkowanych dróg. Takie są wyniki badania opinii mieszkańców tego miasta. Przedstawiciele Instytutu Badań samorządowych na zlecenie gminy przepytali grupę 600 osób w kontekście wizji rozwoju miasta, dopasowania jego infrastruktury do oczekiwań mieszkańców. Takie badania w mieście wykonuje się cyklicznie co kilka lat. – To dla nas dobry punkt wyjścia do tego by zmieniać miasto zgodnie z oczekiwaniami naszych mieszkańców – mówią przedstawiciele Jaworzna.

Miasto musi się liczyć z opiniami mieszkańców

600 osób, mieszkańców Jaworzna wypowiedziało się w miejskiej ankiecie na temat wizji rozwoju tego miasta. Ludzie mają dość wszechobecnego betonu, wolą parki i drzewa przy ulicach. Co z tymi opiniami zrobi miasto?

- Takie badania prowadzimy cyklicznie, od 2002 roku – mówi Katarzyna Florek z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Jaworznie. – W tym roku, ze względy na pandemię odstęp wynosił trzy lata. Te badania są dla nas pewnym elementem układania planu działania. Organizujemy je po to, by wiedzieć, co się naszym mieszkańcom w mieście podoba, a co nie, co możemy poprawić lub zmienić, a w co nadal inwestować – dodaje.

Badanie opinii na zlecenia miasta przeprowadziła prywatna firma - Instytut Badań Samorządowych. Przeprowadzono je telefonicznie, ze wspomaganiem technik komputerowych na reprezentatywnej próbie 600 mieszkańców.

- Zależało nam na tym, by była to reprezentatywna grupa mieszkańców jeśli chodzi o pleć czy wiek – dodaje Katarzyna Florek.

Jakie są wyniki tego badania opinii mieszkańców? Chyba nikogo nie zdziwiły, bo mieszkańcy chcą miasta przyjaznego ludziom, zielonego.

Jaworzno ma być zielonym miastem, czystość i kultura do poprawy

Czym, według badanych, Jaworzno wyróżnia się spośród innych miast? Przede wszystkim dynamicznym rozwojem - 37 procent wskazań. Następne są transport publiczny (29 proc.) i nowe parki Gródek i Geosfera - po 28 proc. Jedna czwarta wskazań dotyczy również nowych dróg - one stały się nową marką. Najmniej wyróżnia się ofertą kulturalną, sportową oraz estetyką i czystością miasta.
W ubiegłym roku dyskusje wśród mieszkańców wzbudziła propozycja utworzenia w zachodniej części miasta dużej strefy przemysłowej. Odpowiedzi na kolejne pytanie tłumaczą te emocje - najbardziej odczuwamy brak miejsc pracy (mimo najniższego w historii bezrobocia) - 26 proc. wskazań. Kolejne są braki imprez kulturalnych (20 proc.), lokali gastronomicznych (16), wydarzeń sportowych (14). Na piątym miejscu - zaskakujące nieco - że niczego nie brakuje. Kolejna potrzeba wskazuje na zieleń.
Kwestia zieleni - jej zachowania i rozwoju wzbudza chyba najmniejsze kontrowersje. Plan intensywnych nasadzeń drzew, krzewów i pnączy w obszarach zurbanizowanych bardzo źle ocenia zaledwie jeden procent badanych, kolejne dwa procent nie jest zwolennikami. Łącznie za „zazielenianiem” miasta jest 85 proc. mieszkańców. A obojętnie przyglądać się temu będzie co dziesiąty mieszkaniec. Co istotne - im młodsza badana grupa mieszkańców tym poparcie jest silniejsze. Ale to młodzi będą prawdziwymi beneficjentami dużych drzew - na nie niestety trzeba poczekać.

Teren pod fabrykę Izery i nowe osiedla

W tym kontekście kwestia strefy ekonomicznej, która ma się pojawić na gruntach nieudanej rekultywacji starych hałd w zachodniej części miasta, która wzbudziła w całym kraju emocje, według badania, nie trafiły do mieszkańców Jaworzna. Pięć procent przeciwników i 77 procent zwolenników strefy. Pozostali obojętni. W grupie badanych do 29 lat przeciwników nie ma wcale. Podobnie wygląda kwestia otwierania nowych terenów pod budownictwo mieszkaniowe - ich zwolennikami jest 77 proc. mieszkańców Jaworzna, przeciwników jest dziesięciokrotnie mniej. Tu, co ciekawe - największa grupa przeciwników - jedna piąta populacji jest w grupie trzydziestolatków. Ale i tak jest ona ponad trzykrotnie mniejsza niż zwolenników.

Mieszkańcy akceptują zwężanie ulic i wyniesione przejścia

Pytanie dotyczące kontynuacji Wizji ZERO, czyli uspokajania ruchu na ulicach w celu poprawiania bezpieczeństwa - 76 proc. poparcia mieszkańców Jaworzna. Przeciwko zawężaniu pasów jezdni, rondom, wyniesionym skrzyżowaniom i przejściom dla pieszych jest tylko sześć procent mieszkańców, kolejne trzy nie są ich entuzjastami. Kim są przeciwnicy wolniejszej jazdy? Bez zaskoczenia - młodzi mężczyźni. Kto najbardziej popiera spokojniejszy ruch? Tu też nie ma zaskoczenia - osoby posiadające dzieci - zarówno kobiety i mężczyźni - oraz te, które mają wnuki.

PKM z dużym zaufaniem pasażerów

Z badania wynika jak ważny jest dla mieszkańców transport publiczny - do korzystania z jego usług przyznaje się 81 procent badanych. Odrobinę więcej wśród kobiet. Dlaczego jaworznicki PKM ma taki wynik? Badanie daje też na to odpowiedzi - nikt nie ocenia źle rocznego biletu. Opinie na jego temat są entuzjastyczne - 87 proc. ocenia bardzo dobrze, 11 proc. dobrze. Podobnie wysokie są oceny autobusów elektrycznych - 72 proc. ocen bardzo dobrych i 23 proc. dobrych. Praktycznie nie ma złych ocen wyglądu pojazdów, lokalizacji przystanków, łatwości kupowania biletów. Jedynie 10 proc. mieszkańców ma zastrzeżenia do dopasowania rozkładów jazdy do potrzeb transportowych. I wygląda na to, że to niedopasowanie odpowiada za konkluzję 10 proc. pytanych, że w Jaworznie transport publiczny stanowczo nie jest konkurencyjny dla jeżdżenia samochodami. Osiem procent nie ocenia tego aż tak bardzo źle, ale zdaniem dwóch trzecich badanych jaworznickie autobusy są realną konkurencją dla samochodów, w tym 37 procentu uważa, że zdecydowanie są.

Jaworznianie chcą inwestycji w drogi rowerowe i ulice

Jeśli przyjrzeć się odpowiedziom na pytania dotyczące przyszłych inwestycji to najwięcej wskazań jest w inwestycje związane z infrastrukturą ruchu rowerowego i społeczną - 26 proc. Drogi, które były zawsze na pierwszym miejscu spadły na drugą lokatę - budowy dróg oczekuje 19 proc. mieszkańców. Inwestycje w kulturę sport i rekreację wskazuje 13 proc. A w mieszkania - 11 proc.
Jaworzno z Sosnowcem od kilku lat podejmuje starania o budowę przystanku kolejowego na Jęzorze - stamtąd podróż do Katowic będzie trwać kilkanaście minut. Kilka minut dłużej potrwa podróż ze Szczakowej, gdzie również ma postać centrum przesiadkowe. Badanym zadano pytanie czy będą korzystać z podróży do Katowic z wykorzystaniem kolei (dziś prawie nikt tak nie jeździ). Okazało się, że chociaż 40 proc. mieszkańców Jaworzna nie ma żadnej potrzeby jeżdżenia do Katowic, to w pozostałej grupie aż połowa gotowa jest ominąć korki w Metropolii koleją. 24 proc. badanych nadal będzie jeździła tak jak dotąd - bezpośrednio samochodami lub autobusami bez dodatkowych przesiadek.
Mieszkańcy zapewne dlatego nie chcą kasować bezpośrednich połączeń autobusowych do Katowic po uruchomieniu połączeń kolejowych z Jęzora - aż 81 proc. jest temu przeciwnych.

Ulica Grunwaldzka bez samochodów?

Budzącym wielkie kontrowersje pytaniem było to o ograniczenie ruchu samochodów na ul. Grunwaldzkiej w centrum z docelowym wyeliminowaniem ruchu samochodów na tym odcinku. Ale i w tym przypadku mieszkańcy Jaworzna mają poglądy takie jak miejscy aktywiści - 59 proc. badanych nie chce poruszających się Grunwaldzką aut. Przeciwnego zdania jest 27 proc. pytanych. Obojętne to jest 14 proc. mieszkańców. Aż 64 proc. mieszkańców Jaworzna widzi przyszłość w samochodach elektrycznych.
Tematem który wzbudził w ubiegłych latach wielkie protesty i z którego gmina się wycofała był plan reorganizacji sieci placówek szkolnych. Badanie mieszkańców odpowiedziało na pytanie dlaczego protest był tak silny - tylko jedna trzecia rodziców byłaby gotowa przenieść dziecko do innej szkoły i to pod warunkiem, że jej poziom byłby wyższy. Stanowczo temu sprzeciwia się prawie dwie trzecie badanych.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jaworzno.naszemiasto.pl Nasze Miasto