Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jaworzno: Jaworznicka kolej świętuje swoje 170-lecie

Anna Zielonka-Hałczyńska
Archiwalna pocztówka
To ważna rocznica. 170-lecie kolei w Jaworznie już w tym roku. Warto to uczcić. Dlatego z tej okazji na fanpagu „Historyczne Jaworzno” na Facebooku pojawił się pomysł na wydanie książki, upamiętniającej dzieje kolejnictwa w Jaworznie i Szczakowej, a także opisujące historię bocznic zakładowych i linii Piaskowych.

W związku z tym pomysłodawcy, Jakub Górniak, Dawid Staszkiewicz i Wojciech Głowacz, poszukują archiwalnych zdjęć, przedstawiających kolejowe szlaki i dworce na przestrzeni minionych 170 lat. Proszą o pomoc mieszkańców naszego miasta i kolejarzy, którzy mają takie fotografie. Chcą je jedynie wypożyczyć. - Zostaną one zeskanowane i opublikowane wraz z autorem i następnie zwrócone - zapewniają inicjatorzy akcji. - Serdecznie dziękujemy za pomoc, wkład i zaangażowanie - podkreślają. Kontakt z nimi pod następującymi numerami telefonów: Jakub Górniak - 794 161 333, Dawid Staszkiewicz -509 129 345 i Wojciech Głowacz - 510 252 665.

Na 170-letnią historię kolei na jaworznickich ziemiach składają się między innymi dzieje dworca kolejowego w Szczakowej. Swego czasu ten obiekt prezentował się naprawdę nieźle. Powstał razem z budynkami mieszkalnymi dla pracowników kolei. Miało to miejsce w drugiej połowie XIX wieku, czyli w latach 1846 i 1847.

Szczakowska stacja była bardzo ważnym punktem kolejowym na międzynarodowej mapie torowisk. Powstała, bo potrzebne było połączenie z Koleją Warszawsko-Wiedeńską, a Szczakowa znajdowała się na jej granicy. Na szczakowskim dworcu (dziś zamkniętym) znajdowały się poczta, restauracja i urząd celny.

Przez lata jednak podupadła. Ostatni remont stacji odbył się w latach 80. ubiegłego wieku. Dzisiaj dworzec stoi pusty, nie działają w nim już nie kasa czy poczekalnia. Od lat nie ma tam też restauracji ani toalety. Od frontu dworzec jest ładnie pomalowany. Pozostałe ściany niestety są szarobure. Również przejścia podziemne do peronów są w złym stanie.

Tak wygląda sytuacja w Szczakowej. Z kolei w centrum Jaworzna nie ma już śladu po dawnym dworcu kolejowym, znajdującym się niegdyś między Leopoldem (dawne Chrusty) a centrum miasta. Stacja Jaworzno powstała w 1900 r. i stała przy linii kolejowej nr 126 , dokładnie na trasie łączącej Szczakową (wtedy osobną miejscowość) z Chrzanowem, Bolęcinem, Pogorzycami i Płazą. Jeszcze pod koniec lat 70. XX wieku jeździły tamtędy pociągi osobowe i towarowe. Oprócz głównej stacji Jaworzna, istniały też inne: Jaworzno Niedzieliska, Jaworzno Azot, Jaworzno Szyb Sobieski, Jaworzno Bory, Jaworzno Byczyna. W 1981 roku odcinek między Jaworznem i Chrzanowem przerwała autostrada A4.

Dlatego kursowanie pociągów między obydwoma miastami ustało. Poza tym pociągami jeździło coraz mnie pasażerów. Przerzucali się oni na komunikację drogową, autobusy, własne samochody. Poza tym ta stacja nie stała się jednak nigdy ważnym punktem na klejowej trasie regionu. Jeszcze w XIX wieku planowano, aby kolej między Krakowem a Górnym Śląskiem wiodła przez Jaworzno. Ale władze pruskie zdecydowały się na połączenie przez Mysłowice i Szczakową. Kolejna stacja, Ciężkowice, do dziś istniejąca, podobnie jak ta w Szczakowej, również powstała w 1847 roku. Dworzec, dziś zamknięty, zbudowano na początku XX wieku. Na ciężkowickiej stacji są cztery tory (jeden z nich nie ma już jednak sieci trakcyjnej).

od 7 lat
Wideo

21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jaworzno.naszemiasto.pl Nasze Miasto