Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jaworzno: Autostradą z węzła Byczyna do Katowic? Już jest protest

Anna Zielonka
Autostradowej batalii Jaworzna ze Stalexportem Autostrada Małopolska ciąg dalszy. Po kilkuletnich bezowocnych zmaganiach gminy z koncesjonariuszem autostrady A4 o całkowite otwarcie węzła Jeleń, miasto zgłasza sprzeciw do planowanej przez SAM rozbudowy węzła Byczyna (na granicy z Chrzanowem). Gminie nie podoba się proponowany przez Stalexport wariant (kwestia geometrii wjazdów i jego połączenie z zarządzaną przez Jaworzno DK79). Dwa poprzednie SAM musiał odrzucić, w pierwszym w paradę weszła kwestia ochrony owadów, w drugim pojawiły się protesty mieszkańców Chrzanowa. Trzeci nie podoba się Jaworznu.

- Węzeł ze stacją poboru opłat według wariantu trzeciego został zlokalizowany w miejscu obecnych łącznic, obsługujących relację na Kraków, i uniemożliwia on przyszłe podłączenie do DK79 obwodnicy północnej Chrzanowa - piszą jaworzniccy urzędnicy w liście do SAM, burmistrza Chrzanowa, ministra infrastruktury i GDDKiA. Magistrat przekonuje, że obwodnica będzie potrzebna, gdy SAM zacznie pobierać opłaty na byczyńskim węźle, bo wtedy kierowcy, by nie płacić za A4, zaczną kierować się na DK79. To wpędzi w kłopoty Jaworzno. - Wariant trzeci oznaczać będzie przeniesienie w przyszłości na prezydenta Jaworzna kosztów wykupu terenów pod pas drogowy, w tym działek zabudowanych domami i kosztów realizacji budowy obwodnicy sąsiedniego miasta. Nie wyrażamy na to zgody - piszą urzędnicy.

Chrzanów nie dostał ostatecznej dokumentacji koncepcyjnej dla 3. wariantu ani oficjalnego stanowiska prezydenta Jaworzna. Skomentuje sprawę po analizie dokumentów.

- Jesteśmy zainteresowani rozbudową węzła Byczyna, m.in. w związku z wybudowaniem tzw. obwodnicy zachodniej Chrzanowa. Inwestycja ta umożliwiłaby zmniejszenie natężenia ruchu w centrum miasta, szczególnie pojazdów z autostrady A4 w kierunku południowym i odwrotnie, z południa do A4 - mówi Jakub Gawroński z Urzędu Miejskiego w Chrzanowie.

Sam Stalexport przekonuje, że prezydentowi Jaworzna przedstawiono wszystkie trzy możliwe warianty rozbudowy węzła, zapewniającej pełną funkcjonalność skrzyżowania DK79 z autostradą A4, czyli wszystkie tzw. połączenia skrętne. - Trzeci najlepiej równoważy koszty społeczne (minimalna liczba wywłaszczeń z nieruchomości) z dbałością o środowisko naturalne - zaznacza Rafał Czechowski, rzecznik SAM.

- Z kwestii podniesionych w liście władz Jaworzna na uwagę zasługuje sprawa włączenia części zabudowanych nieruchomości w sąsiedztwie węzła w pas drogowy autostrady. To postulat zbieżny z optymalizacją geometrii przyszłego kształtu węzła. Będziemy się starali uwzględnić te uwagi w porozumieniu z GDDKiA - dodaje.

Czy węzeł będzie kolidować z obwodnicą Chrzanowa? - Według naszej wiedzy, żadne takie plany jeszcze nie powstały. Z pewnością jednak będzie możliwe połączenie tej obwodnicy z DK79 - dodaje.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jaworzno.naszemiasto.pl Nasze Miasto