Jeszcze pod koniec XVIII wieku istniały w Jaworznie drogi, które do niego prowadziły, a także trakty wiodące do sąsiednich miejscowości. Były to jednak drogi gruntowe. Były rozmieszczone trochę chaotycznie, a ich trasa zmieniała się w miarę powstawania nowych obiektów.
Dzisiejszy szlak Drogi Krajowej nr 79, który w tych czasach nie miał oczywiście tego numeru, powstał w latach Rzeczpospolitej Krakowskiej. Droga została utwardzona tłuczniem. A dopiero w latach 80 XIX wieku Jaworznickie Gwarectwo Węglowe zbudowało gościniec, który z Jaworzna prowadził do Chrzanowa przez Byczynę. Droga została przedłużona ku Wysokiemu Brzegowi.
W XX wieku, dokładnie przed samą II wojną światową, drogowcy wyremontowali drogę Kraków-Mysłowice. Właśnie wtedy jej część została pokryta asfaltem.
Modernizacją ulic w Jaworznie drogowcy zajęli się już po wojnie. Ich ilość rosła z roku na rok w bardzo szybkim tempie. Powstawały dzięki mieszkańcom, którzy budowali i remontowali je w tzw. czynie społecznym. Coraz więcej ulic zyskiwało nawierzchnię asfaltową.
Dziś Jaworzno jest przebudowywane. Część dotychczasowego szlaku głównej jaworznickiej drogi straciła już miano krajówki. Rolę poszczególnych odcinków DK 79 pełni dzisiaj Trasa Śródmiejska, w części Leopoldu, na Pechniku, w pobliżu Dąbrowy Narodowej, poza śródmieściem.
Obecnie trwa przebudowa DK 79 na Leopoldzie i Osiedlu Stałym.
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?