2 mln euro na kolej do Jastrzębia Zdroju i 100 mln funtów na port lotniczy. O CPK na Impact Revolution 2019 w Katowicach

Dorota Niećko
Dorota Niećko
Zaktualizowano 
Mikołaj Wild i Piotr Malepszak w Katowicach 9.10.2019 DN
Jest prawie 2 mln euro na przygotowania do budowy 30-kilometrowego odcinka, dzięki któremu pociągi dojadą do Jastrzębia-Zdroju. To fragment trasy Katowice-Ostrawa, która ma być budowana przez CPK wspólnie z czeskim zarządcą torów SŽDC. A także 100 mln funtów tzw. finansowania eksportowego na Centralny Port Komunikacyjny od rządu Wielkiej Brytanii. Dwie ważne informacje dotyczące tzw. komponentu kolejowego ogłosił w Katowicach 9.10.2019 Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Pieniądze na budowę torów do Jastrzębia-Zdroju, dziś największego polskiego miasta bez dostępu do kolei, pochodzą z konkursu unijnego CEW. Dokładnie CPK przyznano dofinansowanie w wysokości 1,75 mln euro. Pieniądze te obejmie prace przygotowawcze do budowy szlaku kolejowego od granicy polsko-czeskiej do Jastrzębia-Zdroju i połączenia z istniejącą linią Chybie-Żory. Planowany odcinek o długości 30 km stanowi brakujące ogniwo na Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. W ramach prac zaproponowany zostanie też przebieg nowego korytarza kolejowego Jastrzębie Zdrój-Katowice.

- To zwycięstwo oznacza rozpoczęcie finansowania CPK właśnie na Ślasku. Tu rozpoczyna się rewolucja transportowa, która obejmie cale południe Polski - powiedział w Katowicach podczas imprezy Impact mobility rEVolution 2019 Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Na razie finansowanie obejmuje 30 km trasy. - To bardzo ważny, bo brakujący element korytarza transeuropejskiego i rozpoczęcie likwidacji wykluczenia kolejowego - dodał.

Gdy odcinek powstanie, podróż pociągiem z Katowic do Ostrawy będzie trwać 40 minut. Ale kiedy to będzie? Ukończenie całego komponentu kolejowego rząd planuje do 2035, acz jeśli uda się przyspieszyć prace, mowa jest o roku 2030. Dobudowanie brakującego odcinka oznacza też lepsze połączenie kolejowe Warszawy z Czechami. Jednak nowe tory, budowane w ramach CPK (tzw. komponent kolejowy, czyli budowa tras łączących największe miasta z CPK jest droższy niż budowa samego portu. Nowe trasy, przygotowane dla kolei dużych prędkości będą mieć różne skutki. Np. taki:

- Pozwolą odseparować ruch towarowy od szybkiego ruchu pasażerskiego - mówi Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa CPK. to z kolei oznaczać może, że regionalni i lokalni przewoźnicy, jak Koleje Śląskie, będą korzystać ze starych torów, a nowa linia - przedłużenie CMK będzie przeznaczona dla Intercity.
Cały czas mowa jest o nowym węźle kolejowym śląsko-małopolskim w okolicach Olkusza. W woj. śląskim w sumie w ramach CPK powstanie 100 km nowych torów (przedłużenie CMK i trasa do Jastrzębia od granicy)

- Dziś modernizowana linia przez Krzeszowice przeznaczona może być do ruchu towarowego i lokalnego, a szybki ruch pasażerski przeniesiony na nową linię. To jednocześnie odtworzenie trasy kolejowej Rzeszów - Kraków - Katowice - Wrocław - mówią Wild i Malepszak. - Widzimy w niej potencjał, bo choć jest autostrada, traci przepustowość. Więc chcemy zaproponować alternatywę.

Wniosek o dofinansowanie z programu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility - CEF) spółka CPK złożyła pod koniec kwietnia. Fundusze służą do realizacji unijnych projektów infrastrukturalnych. Na planszach w galerii zobaczycie założenia kolejowe dla woj. śląskiego i węzeł śląsko - małopolski.

2 mln euro na kolej do Jastrzębia Zdroju i 100 mln funtów na...

Druga ważna wiadomość dotyczy finansowania budowy samego CPK. - Dzisiaj rząd Wielkiej Brytanii skierował do mnie list i zaoferował tzw. finansowanie eksportowe - 100 mln funtów na CPK - mówił 9.10 w Katowicach Mikołaj Wild. - To oznacza nisko oprocentowane kredyty, niżej, niż jakiekolwiek oferty komercyjne na rynku. Jedyny warunek to korzystanie z usług przedsiębiorców z Wielkiej Brytanii.

Komponent kolejowy CPK. Szprycha nr 7 i węzeł małopolsko - śląski

Przypomnijmy.
Na terenie Śląska CPK planuje budowę 100 km nowych linii kolejowych. Priorytetowymi inwestycjami maja być dwie linie dużych prędkości: nr 111, która byłaby przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku regionu małopolsko-śląskiego oraz linia nr 113 Katowice – Kraków. Obie połączą się w nowym Węźle Małopolsko-Śląskim (WMŚ). To będzie nowy układ szybkich połączeń kolejowych między Katowicami, Krakowem, CPK, Warszawą. Koncepcja zakłada przywrócenie kolei w Jastrzębiu Zdroju, dziś chyba największym polskim miastem bez pociągu, podróż z Katowic do Warszawy w czasie 1 godz. 45 minut (dziś najszybsze połączenie ma 2 godz. 21 minut), a z Katowic do Krakowa - w 35 minut (dziś, z racji skandalicznie przedłużającego się remontu torów, trwa 2 godziny). Konsultacje w tej sprawie trwały m.in. we wrześniu 2019. CPK ma być gotowy najwcześniej w 2027 roku.

Powstanie nowej linii w rejonie Jastrzębia-Zdroju, współfinansowanej z CEF, to tylko jeden z elementów Programu Kolejowego CPK na Śląsku i w Małopolsce. Główną inwestycją w regionie będzie Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ), który ma stanowić nowy punkt przesiadkowy i przystanek dalekobieżny dla rejonu Jaworzna, Chrzanowa i Olkusza.

Powstanie węzła i prowadzących do niego linii skróci czas przejazdu najszybszych pociągów między Krakowem a Katowicami do 35 minut. Podróż z Warszawy do Katowic zajmie około 1 godz. 35 minut, a do Krakowa dojedziemy z Warszawy w 1 godz. 45 minut. Ma zwiększyć się liczba pociągów jadących przez Katowice i Kraków.

Węzeł pod Olkuszem. Pociągi Sosnowiec i Dąbrowa - Kraków

Nowy układ torowy umożliwi też uruchomienie bezpośrednich pociągów z Katowic – przez Sosnowiec i Dąbrowę Górniczą, WMŚ i Olkusz – do Krakowa, co będzie oznaczało naprawę historycznych zaszłości, w wyniku których dziś ponad 200-tysięczny Sosnowiec, 120-tysięczna Dąbrowa Górnicza i 60-tysięczny Będzin nie mają kolejowego powiązania z odległym o 65 km Krakowem.

Realizacja Programu Kolejowego CPK przyczyni się także do skrócenia podróży kolejowych poza granice kraju – do Czech, ale także na Węgry i Słowację. W planach jest budowa transgranicznej linii dużych prędkości V4 Budapeszt-Bratysława-Brno-Warszawa, która będzie biegła przez Ostrawę, Jastrzębie-Zdrój (nowym odcinkiem, na który CPK właśnie otrzymało dofinansowanie w ramach CEF), rejon Rybnika i Katowice, a dalej przez WMŚ i istniejącą Centralną Magistralę Kolejową aż do CPK.

Program Kolejowy CPK zakłada budowę ponad 1,6 tys. km nowych linii (tzw. kolejowych szprych) prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy. W ramach etapu zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej, wybudowane zostanie 140 km nowej linii Warszawa-CPK-Łódź, po której pociągi mają jeździć z prędkością do 250 km/godz. Zakładany czas przejazdu z Warszawy do CPK to 15 minut, a z Łodzi - 25 minut.

Każda z 10 szprych prowadzących do CPK składać się będzie z: nowych odcinków torów i wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Za budowę tych pierwszych będzie odpowiadać spółka CPK, a modernizację drugich – PKP Polskie Linie Kolejowe.

Czytaj także

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Materiał oryginalny: 2 mln euro na kolej do Jastrzębia Zdroju i 100 mln funtów na port lotniczy. O CPK na Impact Revolution 2019 w Katowicach - Katowice Nasze Miasto

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3