Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Festiwal Kolęd i Pastotrałek 2024 w Będzinie. Na scenie 135 wykonawców z Polski i całej Europy. Finałowe przesłuchania wyłonią zwycięzców

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Czwartek 11 stycznia to pierwszy dzień finałowych przesłuchań uczestników 30. Międzynarodowego Festiwalu Kolęd i Pastorałek w Będzinie 

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Czwartek 11 stycznia to pierwszy dzień finałowych przesłuchań uczestników 30. Międzynarodowego Festiwalu Kolęd i Pastorałek w Będzinie Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski
Jubileuszowy 30. Międzynarodowy Festiwal Kolęd i Pastorałek im. ks. Kazimierza Szwarlika w Będzinie wkroczył w fazę finałowych przesłuchań. Od czwartku 11 stycznia do soboty 13 stycznia na scenie w Będzin Arenie pojawi się ponad 130 wykonawców, w tym chórów i przeróżnych zespołów, prezentując najpiękniejsze kolędy i pastorałki. Zwycięzców poznamy w trakcie koncertu galowego, który odbędzie się w niedzielę 14 stycznia o godzinie 16.

Festiwal Kolęd i Pastorałek 2024 w Będzinie: soliści, duety, zespoły i chóry na scenie

Oficjalna inauguracja będzińskiego festiwalu, jednego z największych na świecie, odbyła się we wtorek 9 stycznia. Wtedy to podczas dwóch koncertów publiczność miała okazję zobaczyć widowiskowy pokaz umiejętności wokalnych i tanecznych w wykonaniu Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca “Mazowsze” im. Tadeusza Sygietyńskiego.

Więcej zdjęć ZOBACZ TUTAJ

Finałowe przesłuchania rozpoczęły się w czwartek 11 stycznia, a zakończą w sobotę 13 stycznia. Początek przesłuchań w Będzin Arenie (ul. Sportowa 20) każdego dnia o godzinie 9.30. W czwartek na scenie mogliśmy zobaczyć i posłuchać m.in. zespołu wokalnego “Pozytywki” z pracowni muzyczno-teatralnej “Pozytywka” w Bolesławiu, zespołu wokalnego “Majule” z Gminnego Centrum Kultury w Żórawinie, tercetu “TRIOLA” ze Studia Maciej w Zabrzu, zespołu wokalnego “Farcik” ze Studia Piosenki i Tańca FART w Bielawie.

Po południu wystąpią m.in. zespół wokalno-instrumentalny “MECYJE” z Bytomia, Zespół wokalny “In Tempore” z Tarnowskich Gór. W piątek 12 stycznia posłuchamy natomiast m.in. solistkę Julię Wojnarowską z Miejskiego Klubu im. Jana Kiepury w Sosnowcu, solistkę Wiktorię Siudykę z V Liceum Ogólnokształcącego im. Kanclerza Jana Zamoyskiego w Dąbrowie Górniczej, solistkę Karolinę Musialik z Miejskiego Ośrodka Kultury w Miasteczku Śląskim, duet “Siostry Nowakowskie” ze Studia Artystycznego “Banda Rabanda” w Chorzowie, solistki Natalię Siekierską, Aleksandrę Jedyńską oraz Martynę Młynarczyk z Młodzieżowego Domu Kultury w Zespole Szkół i Placówek nr 2 w Katowicach, solistkę Kingę Kasprzyk z Młodzieżowego Ośrodka Pracy Twórczej w Dąbrowie Górniczej.

Łącznie przed jurorami oraz publicznością zaprezentuje się 135 wykonawców: 62 solistki, 6 solistów, 12 duetów, 5 tercetów, 6 zespołów folklorystycznych, 15 zespołów wokalno-instrumentalnych, 18 zespołów wokalnych oraz 11 chórów. Festiwal przeznaczony jest dla amatorów, absolwentów szkół muzycznych maksymalnie I stopnia.

Uczestnicy Międzynarodowego Festiwalu Kolęd i Pastorałek przyjechali do Będzina z Polski, Litwy, Ukrainy, Białorusi i Włoch. Grudniowe eliminacje odbyły się w 31 miastach na terenie całej Polski, a także na Litwie, Ukrainie, Białorusi i - po raz pierwszy - w Rzymie we Włoszech. Każdy z solistów i duetów zaśpiewał dwie kolędy, zaś zespoły i chóry trzy.

Festiwal Kolęd i Pastorałek 2024 w Będzinie: przekaz powinien być spójny, a nowości trafione

Finałowe prezentacje w Będzin Arenie ocenia jury w składzie: Wiesław Ochman (śpiewak operowy) – przewodniczący, prof. dr hab. Katarzyna Sokołowska (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy), dr hab. Teresa Krasowska, prof. UMCS (Instytut Muzyki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie), dr hab. ks. Paweł Sobierajski, prof. AM (Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach).

Na co jurorzy zwracają podczas prezentacji swoją uwagę, co sprawia, że występ zapada w ich pamięci?

- Każda kolęda niesie ze sobą katechetyczną treść, opisującą wydarzenia sprzed dwóch tysięcy lat i to jak bardzo zmienił się świat. Jak bardzo zmienił się kalendarz świata, od momentu, kiedy Bóg przyszedł na świat i zainterweniował w ludzkie losy, postanawiając z miłości stać się człowiekiem. Wszyscy wykonawcy wnoszą na scenę siebie, swoją wykonawczą szczerość albo sztuczność, swoje umiejętności wokalne albo uch brak, swoją sprawność sceniczną albo swoją sztywność. Dlatego albo interesują jurorów i tych, którzy są z nami na widowni oraz oglądają w domach transmisję na żywo, albo nas po prostu nie interesują – mówi dr hab. ks. Paweł Sobierajski.

- Wykonawcy zadają sobie trud, by pokonać dystans ze sceny do odbiorcy lub są prywatni, nieco wycofani, ze swoim strojem. Niektórzy rzeczywiście śpiewają z przekonaniem, że wiedzą co robią, dla kogo to robią, po co, znają adresata. Niektórzy są po prostu zagubieni. Najpierw czytamy, to co widać na pierwszy rzut oka. Dopiero potem, kiedy wyłuskamy już te prawdziwe talenty, dyskutujemy w gronie jurorów o tym, jak ktoś artykułował, jak ktoś oddycha, operuje swoim głosem, ale też jak potrafi pracować z mikrofonem, czy wykorzystuje podkład mechaniczny czy przygotowany przez muzyka, z którym występuje – dodaje.

Jak przyznaje żmudne próby do występu scenicznego w trakcie finałowych przesłuchań mają jeszcze tę dobrą stronę, że jeżeli jest to kolęda dobrze przygotowana i przemyślana, to jej wykonawcy dowiadują się o czym śpiewają, muszą się zastanowić nad tekstem. Uczą się interpretowania poezji czy tekstu.

- Jeśli do tego mają dobry kontakt ze swoim nauczycielem, to wówczas będzie to owocowało w postaci kolejnych, udanych występów artystycznych. Trzeba jednak też pamiętać o tym, że mamy do czynienia nie tylko z fonią, ale też z wizją. Czasem ktoś buduje nastrój swoim głosem, ale do tego jego strój to jest czysty rozstrój. Ktoś, ubierając się tak, jak się ubiera, zapomina o tym, co powinien robić, jako kolędnik, zwiastun pewnej bożej dobrej nowiny. Niweczy cały swój trud i warsztat – podkreśla juror festiwalu.

Jak zatem Międzynarodowy Festiwal Kolęd i Pastorałek w Będzinie zmieniał się na przestrzeni lat, by dziś świętować swoją jubileuszową 30. edycję?

- Festiwal się rozwija, od strony technicznej pokonaliśmy lata świetlne w stosunku do tego, co było na początku. To jest naturalne. Zmieniają się też wymagania i preferencje odbiorców, za którymi też trzeba nadążyć. Repertuaru jest coraz więcej. Jest rozmaity, bo niektórzy współcześni kompozytorzy, korzystając z całego oceanu boskich natchnień, przygotowują nowe utwory. Dość interesujące, czasem nawet wzruszające. Niekiedy siłują się z dawnymi formami, próbując jakichś przeróbek. Są one czasem mniej udane, wtedy zżymamy się na to, co słyszymy – podkreśla dr hab. ks. Paweł Sobierajski.

Festiwal Kolęd i Pastorałek 2024 w Będzinie: gala finałowa w Będzin Arenie 14 stycznia

W niedzielę 14 stycznia o godz. 16.00 organizatorzy zapraszają do Będzin Areny na Koncert Galowy z ogłoszeniem zdobywcy nagrody Grand Prix. Widowisko po raz kolejny wyreżyseruje Dariusz Wiktorowicz.

Wstęp na wszystkie wydarzenia w ramach festiwalu jest bezpłatny. Przesłuchania i Koncert Galowy będą transmitowane na żywo na stronie festiwalu: mfkip.pl

Jubileuszowa edycja festiwalu odbywa się pod patronatem honorowym prezydenta RP Andrzeja Dudy. Jednym z partnerów będzińskiego festiwalu jest Polska Press Grupa oraz portal i.pl.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bedzin.naszemiasto.pl Nasze Miasto