Władze Jaworzna już w 2003 roku podjęły decyzję o wprowadzeniu dofinansowania usługi wywozu i unieszkodliwiania odpadów niebezpiecznych zawierających azbest z pokryć dachowych lub elewacji budynków stanowiących własność osób fizycznych lub wspólnot mieszkaniowych ze środków budżetu miasta. Od 2018 roku miasto w całości finansuje demontaż, transport i utylizację azbestu na terenie Jaworzna. Osoby, które chciałyby skorzystać z tej możliwości w bieżącym roku kalendarzowym, muszą się spieszyć. Czas na złożenie wniosku upływa wraz z końcem marca, czyli w najbliższy piątek.
- Do piątku, 31 marca 2023 r. można składać wnioski na całkowite sfinansowanie zadania pod nazwą „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Miasta Jaworzna w 2023 roku” - komunikują władze miasta.
Komu przysługuje finansowanie usługi wywozu azbestu?
Z finansowania mogą skorzystać wszystkie osoby fizyczne, które w 2023 roku planują usunięcie azbestu ze swojej nieruchomości, pod warunkiem, że posiadają tytuł prawny do władania nią. W ramach usługi pokrywane są koszty związane z likwidacją wyrobów zawierających azbest znajdujących się na budynkach mieszkalnych i gospodarczych. Jest to demontaż, transport i unieszkodliwienie odpadów zawierających azbest, a także usunięcie zalegających, już zdemontowanych i przechowywanych odpadów azbestowych. Na terenie miasta azbest zawierają odpady powstające przy demontażu wyrobów azbestowo-cementowych oraz niektóre wyroby izolacyjne.
Czego nie sfinansuje gmina?
Finansowane są wyłącznie koszty związane z odpadami azbestowymi. Po stronie właściciela nieruchomości pozostaje zakup i montaż nowych pokryć dachowych oraz nowej elewacji. W tym wszelkie usługi z tym związane, zakup, składowanie i robocizna.
Jak otrzymać dotację?
Osoby zainteresowane usługą, powinny zgłosić się do siedziby Urzędu Miejskiego w Jaworznie przy Placu Górników 5. Tam, w Biurze Gospodarki Komunalnej, w pokoju nr 110, w terminie do 31 marca 2023 r. muszą złożyć wniosek o dofinansowanie. Wnioski złożone po tym terminie, nie będą uwzględniane do realizacji w 2023 r.
- Formularz wniosku oraz regulamin udzielania dofinansowania dostępny jest na stronie internetowej oraz w siedzibie urzędu. Dodatkowe informacje o dofinansowaniu można uzyskać pod numerem telefonu 32 618 16 75 - podają urzędnicy.
Kto będzie wykonawcą usługi, kiedy zostanie wykonana?
Jak przedstawiono w urzędowym komunikacie, usunięcie i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest, zostanie wykonane przez firmę wybraną przez gminę zgodnie z obowiązującymi przepisami. Usuwanie azbestu z nieruchomości ma być realizowane w miesiącach letnich: czerwcu, lipcu, sierpniu i w pierwszych dniach września, nie dalej niż do 8 września 2023 r.
1,5 mln złotych na szkodliwe odpady
Na usuwanie azbestu z terenu jaworznickich nieruchomości, z budżetu miasta, w ciągu kilkunastu lat działania „Ogólnopolskiego programu finansowania usuwania wyrobów zawierających azbest”, wydano 1,5 mln złotych. 40 proc. na ten cel przeznacza Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach, przy udziale środków z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a 60 proc. stanowi dofinansowanie Gminy. Do tej pory usunięto blisko 6 tys. ton odpadów azbestowych.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?