Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Elektrobus w Pszczynie

Karol Świerkot
W Urzędzie Miejskim w Pszczynie odbyło się spotkanie dotyczące utworzenia pilotażowej linii wykorzystującej pojazd na napęd elektryczny. Elektrobus w Pszczynie miały rozwiązać problem komunikacji w całej gminie.

Na początek ma zostać utworzona linia pilotażowa, a później, kto wie... Być może z miasta bez lokalnej komunikacji, Pszczyna stanie się wzorem dla innych, jeśli chodzi o jej rozwój.

Receptą na największą bolączkę miasta ma być inwestycja w elektrobusy. W Urzędzie Miejskim odbyło się już pierwsze spotkanie. - Kilka firm zaproponowało nam, że w zamian za udostępnienie takiej linii w Pszczynie, zobowiążą się do jej obsługiwania - mówi Dariusz Skrobol, burmistrz Pszczyny.

Zainteresowane firmy mogą bowiem pozyskać pieniądze na elektrobus z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Dlatego do realizacji projektu jest jeszcze daleka droga. - Na pewno to nie jest kwestia tego roku - uprzedza Skrobol. - Dużo zależy od tego, czy będzie dofinansowanie do projektu.

Elektrobus miałby obsługiwać teren Pszczyny. - Byłaby to linia typowo wewnętrzna - dodaje. Pomysł podoba się Pawłowi Słowikowi, twórcy fanpaga na Facebooku "Tak dla lepszej komunikacji w Pszczynie". - Jeśli pomysł elektrobusa wejdzie w życie, to będzie rewolucja. Myślę, że miasto stać na utworzenie jednej albo dwóch linii, które pokryją 100 proc. miasta - mówi Słowik.

Elektrobus miałby również walor wizerunkowy, tego typu pojazd jest bowiem ekologiczny, nie emituje spalin i co ważne w turystycznym mieście, jest cichy. Problemem mogą się jednak okazać kwestie techniczne.

- Nigdzie w Polsce takie pojazdy nie są wykorzystywane jako jedyny środek transportu po mieście - zauważa Słowik. Otwartą kwestią pozostaje także zasięg elektrobusów. Pojazdy średnio na jednym ładowaniu mogą przejechać około 200 km. Podczas kiedy zwykły może ich zrobić nawet 400.

Dlatego nie ma mowy, aby elektrobusy mogły kursować między gminami. Innym problemem jest też kwestia ładowania. - Będzie potrzebna stacja, gdzie eletrobusy będą ładowane - zauważa Słowik. Na razie nie wiadomo też, jakie są koszty eksploatacji takich pojazdów. Bo ich utrzymanie nie może rujnować budżetu.

Inni już testowali
W Krakowie chińskie elektrobusy były testowane w połowie ubiegłego roku.
Miasto zdecydowało się na testy, ale nie na zakup elektrobusów. Choć, jak zapewnia krakowskie MPK, plany zakupu są poważne. Pilotażowa linia się sprawdziła. Jak zauważa przewoźnik, na krótkich dystanasach elektrobusy to dobre rozwiązanie, zwłaszcza w turystcznym mieście takim jak Kraków. Tuta jednak również otwarta jest kwestia ładowania pojazdów oraz kosztów eksploatacji.

Jawożno na zakup się nie zdecyduje, a też jest po testach.
Autobus jest niezwykle cichy, nie emituje spalin, wyróżnia się nowoczesnym designem - komentuje Tomasz Wilgos, rzecznik prasowy PKM Jaworzno. Jednak niezadowalający był zasięg autobusów. Według danych producenta na w pełni załadowanych bateriach litowych potrafił przejechać 100 kilometrów. To zdecydowanie za mało jak na jawo-rz

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pszczyna.naszemiasto.pl Nasze Miasto