Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dworzec Szczakowa. PKP PLK chce zmienić lokalizację peronów

Anna Zielonka
Dworzec Szczakowa. PKP PLK chce zmienić lokalizację peronów
Dworzec Szczakowa. PKP PLK chce zmienić lokalizację peronów
Kiedyś pełen życia, dziś stoi prawie opuszczony, a na pewno nie służy pasażerom kolei ani kolejarzom. Dworzec w Szczakowej, bo o nim mowa, niszczeje, a szkoda. Władze miasta marzą o tym, aby móc przejąć ten budynek i może kiedyś przerobić go na biurowiec. Tymczasem PKP PLK chce zmienić lokalizację peronów...

Dworzec Szczakowa. PKP PLK chce zmienić lokalizację peronów:

Szeroko zakrojone plany gmina ma na pewno co do placu dworcowego, gdzie dziś Jaworzno na kolejowym terenie ma swój przystanek autobusowy. Za nim jest niewielki skwerek z ławeczkami, niestety mocno zaniedbany. Na placu dworcowym gmina zamierza zrobić centrum przesiadkowe z prawdziwego zdarzenia. Trwają właśnie rozmowy z PKP na temat wykupu terenu. Miasto uzgadnia też, jak będzie wyglądać przebudowa stacji Jaworzno-Szczakowa, którą planuje kolej.

- Na pewno chce przesunąć perony kawałek dalej. Dokładnie będą znajdować się pośrodku, między obecnymi peronami a ulicą Bukowską - informuje Tadeusz Kaczmarek, wiceprezydent Jaworzna.

Czy to oznacza, że pasażerowie spieszący się na pociąg będą zmuszeni iść z autobusu do pociągu dalej niż obecnie? Kaczmarek zapewnia, że tak się nie stanie. - Na pewno miasto zapewni pasażerom odpowiednie połączenie. Wszak zależy nam na tym, aby to miejsce było funkcjonalne - zapewnia.

Drugim aspektem jest remont torów na potrzeby szybkiej kolei. Modernizację przeprowadzi PKP PLK. Po remoncie przejazd samochodów przez torowisko będzie niemożliwy, dlatego ulica Bukowska zyska wiadukt drogowy. Tak samo przedstawia się sytuacja z ulicami Mroczka i Ciężkowicką w Ciężkowicach. W przypadku tej ostatniej do remontu pójdzie jednak sam przejazd, który zyska zapory sterowane elektronicznie.

Modernizacja linii kolejowej E30 między Szczakową a Krakowem ma ruszyć za rok. Do Krakowa pociągi mają dojeżdżać w ciągu kilkudziesięciu minut. Szybciej dojadą też do Katowic. Remont ma pozwolić pociągom osiągnąć maks. prędkość - 160 km/h dla przewozów pasażerskich i 120 km/h dla towarowych.

Już w maju PKP Polskie Linie Kolejowe SA przekazały do eksploatacji 5,5 km zmodernizowanego toru nr 1 linii kolejowej E30 Zabrze - Katowice - Kraków na odcinku pomiędzy Sosnowcem Jęzor a Jaworznem Szczakową.

Trwa też remont innej linii, która przebiega przez Jaworzno. Chodzi o modernizację odcinka Zawiercie - Dąbrowa Górnicza Ząbkowice - Jaworzno Szczakowa. Remont przywróci maksymalne prędkości: 120 km/h dla pociągów pasażerskich i 100 km/h dla pociągów towarowych. Podróż z Warszawy do Katowic ma trwać nieco ponad 2 godziny. Inwestycja kosztuje 365,6 mln złotych i potrwa do połowy przyszłego roku.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jaworzno.naszemiasto.pl Nasze Miasto