Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Drogi w Jaworznie. Co z nimi? Pytamy dyrektora MZDiM Jaworzno, Pawła Bednarka

Anna Zielonka
Pod wpływem naszych pytań na temat stanu dróg w Jaworznie powstał wywiad z Pawłem Bednarkiem, dyrektorem Miejskiego Zarząd Dróg i Mostów w Jaworznie.

Na komisji gospodarki stwierdził pan, że niektóre drogi w Jaworznie wymagają coraz większych nakładów finansowych na zachowanie przejezdności, również jeśli chodzi o Trasę Śródmiejską i Obwodnicę Południową Miasta.

Temat dotyczył głównie środków przeznaczonych na roczne bieżące utrzymanie czystości i utrzymanie zimowe. Środki na ich utrzymanie są co roku porównywalne, a ilość kilometrów do utrzymania przybywa; i nie chodzi o "przejezdność" - zwłaszcza w rozumieniu rządowym co do "przejezdności autostrad", bo akurat drogi w Jaworznie są normalnymi drogami w ruchu bez konieczności odwoływania się do protez formalno-prawnych. Jeśli chodzi o niektóre drogi powiatowe - starsze niż oddane do użytku w ostatnich latach - to z racji na ich stopniowe zużycie i z uwagi na zwiększający się ruch - wymagają one niezależnie od bieżących napraw, w niektórych przypadkach większej modernizacji. Obecnie nad katalogiem takich dróg MZDiM - jako zarządca dróg w mieście pracuje wspólnie z Wydziałem Inwestycji Miejskich (przypominam, że od początku roku prace przekraczające zakresem bieżące utrzymanie są w gestii tego wydziału).

W Jaworznie Trasa Śródmiejska ma dziury. Droga do poprawki?

Jakiego rzędu są to nakłady, jeśli chodzi o całość remontów, o drogi gminne, powiatowe i o samą TŚ i obwodnicę południową.

Na samo bieżące utrzymanie dróg (uzupełnianie ubytków w nawierzchni) miasto przeznaczyło do kwietnia 565 000 tysięcy zł, natomiast dzięki zmianom w budżecie dokonanym w kwietniu przez Radę Miasta kwota ta uległa zwiększeniu o 727 tys. zł. Środki te posłużą zarówno naprawę nawierzchni dróg, jak i zamówieniu usług sprzętowych niezbędnych do wykonywania prac w zakresie utwardzania dróg gruntowych frezem asfaltowym pozyskanym z inwestycji drogowych realizowanych w ramach projektu Miasto Twarzą do Autostrady.

Ile pieniędzy potrzeba na remont gruntówek?

Jest to zależne od przyjętego sposobu utwardzania, zakresu i ilości dróg przyjętych do realizacji. MZDiM zajmuje się obecnie utwardzaniem frezem „gruntówek”, wykonywane jest to siłami własnymi, posiłkujemy się jedynie zewnętrznymi usługami typu koparka, spychacz, większy transport etc. Frez mamy pozyskany z prac rozbiórkowych dróg przebudowywanych w ramach MTDA. Przebudowa dróg gruntowych w asfaltowe leży obecnie w gestii wykonawczej Wydziału Inwestycji Miejskich. Rozpoczęcie prac jest uzależnione w znacznej części od ustalenia priorytetów (lista dróg i kolejność) przez mieszany zespół radnych i przedstawicieli UM, powołany zarządzeniem prezydenta miasta. Z tego co słychać, nawet pomiędzy radnymi istnieje różnica zdań, co do poszczególnych priorytetów. W tym roku - w zasadzie od marca - MZDiM dokonał już naprawy i utwardzenia kilkunastu dróg gruntowych m.in. ulicach Leńskiego, Krystyny, Grażyny, Koniówki, Prądzyńskiego, Czerwieńskiego. Rumiankowej.

Ile pieniędzy brakuje i o ile pan apeluje do władz miasta?

Na bieżące utrzymanie dróg (tzw. „łatanie dziur”) mamy obecnie w roku 2012 łącznie 1,1 mln zł. Dla przykładu w roku 2011 było to 1, 4 mln zł. Każda kwota zostanie dobrze wydatkowana - i wcale nie trzeba o to apelować do władz miasta. Pokazała to zmiana budżetu poprzez jego zwiększenie w kwietniu. Apeluję jedynie do radnych zgłaszających różne propozycje prac remontowych, aby zgłaszając je i dopytując o możliwości pamiętali, nad jakim budżetem na ten cel wcześniej się pochylali i uchwalali.

Dlaczego to MZDiM ma łatać TŚ? Czy droga nie jest na gwarancji?

Różne odcinki były oddawane w różnych okresach. Jeśli jest gwarancja to prace wykonuje wykonawca, jeśli nie to MZDiM.

Jakie zmiany wewnątrzorganizacyjne w MZDiM ostatnio nastąpiły, czy były jakieś zwolnienia i ile osób to objęło? Czy będą dalsze redukcje?

Struktura MZDiM uległa zmianie. Zamiast dyrektora i dwóch zastępców jest tylko dyrektor. Nie ma działu remontów i jego kierownika. Liczba osób zatrudnionych w MZDiM zmniejszyła się od końca ubiegłego roku o pięć etatów. Niektóre osoby zatrudnione wcześniej na stanowiskach kierowniczych są obecnie zwykłymi pracownikami, niektóre są - lub za chwilę będą - już poza MZDiM. Na koniec maja br. zatrudnienie wyniesie 42 osoby. Możliwe jest - sezonowe - zwiększenie zatrudnienie pracowników fizycznych w dziale wykonawstwa, jeśli zajdzie taka potrzeba w trakcie prac przy utwardzaniu dróg gruntowych czy pracach porządkowych. Będzie to zależało od faktycznych potrzeb i możliwości finansowych. Warto zwrócić uwagę, że na MZDiM oprócz tradycyjnie rozumianych zadań - głównie remontowych i zmierzających do utrzymania infrastruktury drogowej czy przystankowej, ciąży ogromna ilość prac "papierkowych" (decyzje administracyjne, zajęcie pasa drogowego, kontrole, ewidencja dróg i obiektów, projekty organizacji ruchu etc). Obsada personalna w komórkach zajmujących się tym uległa ograniczeniu - podobnie jak w dziale zarządzającym transportem miejskim - pomimo, iż działalność państwowych organów legislacyjnych narzuca coraz więcej czynności formalno-administracyjnych na zarządców dróg i organizatorów transportu publicznego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jaworzno.naszemiasto.pl Nasze Miasto