Wycinka drzew i krzewów, prace geodezyjne i badanie terenu przez saperów. To pierwsze prace przygotowawcze, jakie trwają już na placu budowy S1. Kierowcy nie odczują w tym miejscu utrudnień na istniejącym odcinku drogi.
- Prace te wykonywane będą z wykorzystaniem istniejących dróg zbiorczych. Wykonawca przewidział okazjonalne wykorzystanie do tych prac zjazdów i wyjazdów z budowy na istniejącą jezdnię – oczywiście przy zapewnieniu właściwego poziomu bezpieczeństwa i maksymalnemu ograniczaniu uciążliwości dla korzystających z istniejącej jezdni S1 – powiedział nam Marek Prusak, rzecznik śląskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Prace budowlane na S1 w połowie marca
Inaczej będzie gdy wykonawca, czyli konsorcjum firm Rubau Polska i Construcciones Rubau z Hiszpanii rozpocznie prace budowlane. Zgodnie z harmonogramem powinno to nastąpić w okolicach 16 marca tego roku.
- Dotąd wykonawca nie występował z wnioskami o zatwierdzenie tymczasowej organizacji ruchu na czas robót. Tak, więc trudno w sposób jednoznaczny wskazać występowanie utrudnień w korzystaniu z istniejącej S1 w trakcie realizacji tej inwestycji – dodaje Marek Prusak.
S1: Dwa pasy, wiadukty i most
Inwestycja będzie kosztowała 121,8 mln złotych i jest to jedna z ważniejszych drogowych inicjatyw, realizowanych w województwie śląskim. Wykonawca wybuduje drugą jezdnię drogi ekspresowej S1 na ponad 9-kilometrowym odcinku. Dzięki temu, trasa S1 będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, a obecnie od Podwarpia ma tylko jedną jezdnię, czyli po jednym pasie ruchu w obu kierunkach. To powodowało często dezorientację kierowców jadących z aglomeracji w kierunku lotniska, bo tuż za Podwarpiem droga niespodziewanie zwężała się z dwóch pasów w obu kierunkach do jednego. Kierowcy zaczynali tam często manewr wyprzedzania, co nierzadko kończyło się tragicznymi, śmiertelnymi wypadkami. Dlatego tez, do tego odcinka S1 przylgnął przydomek „droga śmierci”.
Po ukończeniu inwestycji na odcinku od Podwarpia do Pyrzowic powstanie dwupasmowa droga, z pasami awaryjnymi. Wybudowanych zostanie sześć obiektów inżynierskich, czyli pięć wiaduktów i most oraz urządzenia ochrony środowiska. Na węźle Mierzęcice dobudowane zostaną pasy włączeń i wyłączeń, a istniejące odcinki łącznic będą dostosowane do nowej jezdni. Przebudowany zostanie układ dróg dojazdowych, system odwodnienia drogi i kanalizacji deszczowej. Wykonawca zainstaluje bariery ochronne oraz ekrany akustyczne.
S1 to ważna droga w regionie
Droga S1 to bardzo ważna arteria w województwie śląskim. To chętnie wykorzystywana droga z aglomeracji do lotniska w Pyrzowicach. S1 prowadzi od węzła Pyrzowice (gdzie łączy się z autostradą A1) do granicy Polski w Zwardoniu.
Jednak obecnie nie na całym odcinku droga ma status ekspresowej. Trzeba też jeszcze wybudować jej część. W lutym tego roku planowane jest ogłoszenie przetargu na budowę najdłuższego odcinka S1 od węzła Mysłowice Kosztowy do węzła Suchy Potok. To 39 - kilometrowy odcinek, który zostanie wybudowany w zupełnie nowym przebiegu. Powstanie na nim osiem węzłów drogowych, cztery miejsca obsługi podróżnych oraz 64 różnego rodzaju obiekty inżynierskie.
Odcinek według harmonogramu ma być gotowy w 2023 roku.
Przetarg na rozbudowę S1: Mysłowice-Lędziny
Tymczasem 20 lutego GDDKiA ogłosiła przetarg na dokumentację projektową i nadzór autorski nad rozbudową innego odcinka S1: Mysłowice – Lędziny. Chodzi o 5,5-kilometrowy odcinek drogi. Otwarcie ofert przewidziano 26 marca 2019 roku.
POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?